طراحی و اجرای سالن کنفرانس

امروزه شرکت‌های بزرگ و موفق به علت نیاز به تشکیل جلسات، احتیاج به سالن کنفرانس مجهز دارند که ضرورت وجود این بخش آن را تبدیل به یکی از مهم ترین قسمت‌های یک شرکت نموده است. طراحی و اجرای سالن کنفرانس مخصوص برگزاری جلسات، تعامل کارمندان با همدیگر، همایش‌ها و … می‌باشد که در این مطلب سعی داریم به آن بپردازیم.

 موارد ضروری در طراحی و اجرای سالن کنفرانس

در بیشتر شرکت‌های بزرگ و موفق، سالن کنفرانس و اجتماعات اهمیت بسیار زیادی دارد که به دلیل شخصیت‌های مهمی که در آن حضور پیدا می‌کنند، توجه زیادی را می‌طلبد. در طراحی و اجرای سالن کنفرانس موارد مهمی باید مورد توجه قرار بگیرد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

 

  • مکان قرارگیری سن و مخاطبان
  • مسیر عبور و مرور افراد
  • استفاده از رنگ‌های خاص و جذاب
  • اجرای اصول زیبایی‌شناسی سالن
  • نورپردازی سالن کنفرانس
  • استفاده از دیوارپوش‌ آکوستیک
  • مبلمان سالن
  • سیستم ویدئویی و صوتی
  • سیستم‌های کنترل مرکزی

بیشتر بخوانید : آیتم های بازسازی ساختمان

طراحی و اجرای سالن کنفرانس

استاندارد طراحی منحصر به فرد سالن کنفرانس

به زبانی بسیار ساده، استانداردهای یک سالن کنفرانس در مبحث مربوط به طراحی و اجرای سالن کنفرانس به مجموعه ای از مراحل و اجزا می‌گویند که در کنار هم قرار می‌گیرند و یک سیستم یکپارچه را تشکیل می‌دهند که سبب می‌شود یک سالن کنفرانس به بهترین شکل ممکن تمام نیازها را به صورت یکجا برآورده کند که این اجزا و مراحل را یکی یکی با هم بررسی خواهیم کرد.

ورودی و خروجی در طراحی و اجرای سالن کنفرانس

اولین و ابتدایی ترین مکان برای طراحی و اجرای سالن، ورودی و خروجی های آن می‌باشد که اهمیت زیادی دارد. جهت آگاهی بیشتر در این خصوص چند نکته در ارتباط با ورودی و خروجی‌های سالن کنفرانس را باهم بررسی خواهیم کرد.

  • باید برای جلوگیری از تجمع بیشتر از حد افراد رو به روی در چند ورودی و چند خروجی در سالن کنفرانس طراحی نمود.
  • قابل رویت بودن ورودی و خروجی‌های سالن کنفرانس اهمیت زیادی دارد.
  • باید تا آنجایی که امکانش را دارید، از ورودی‌ها و خروجی‌های جداگانه برای سالن کنفرانس استفاده نمایید.
  • کمترین عرض برای درهای ورودی سالن باید نصف جمع درهای خروجی باشد.
  • عرض مورد نیاز برای درهای سالن کنفرانس برای هر ۱۰۰ نفر، تقریبا ۸۵ سانتی متر است.
  • باید محل ورودی سالن طوری طراحی گردد که در مواقع اضطراری و یا مواقع حوادث به عنوان خروج اضطراری از آن استفاده کنند.

طراحی و اجرای سالن کنفرانس

سالن پذیرش در طراحی و اجرای سالن کنفرانس

سالن پذیرش یا در اصطلاح دیگر سالن‌های انتظار، فضایی می‌باشند که متراژ آن  برای هر ۶ نفر در نظر گرفته خواهد شد که یک متر مربع برای هر ۶ نفر در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال برای هر ۳۰۰ نفر باید ۵۰ متر مربع فضا در نظر بگیریم که این میزان حداقل ترین حالت ممکن می‌باشد و امکان دارد اشخاص در این حالت احساس راحتی نداشته باشند، بنابراین در راستای راحتی شرکت کنندگان به ازای هر ۶ نفر ما ۳ متر مربع فضا را در نظر خواهیم داشت که در نتیجه به ازای هر ۳۰۰ نفر ۱۵۰ متر مربع فضا داریم.

راهرو‌های سالن کنفرانس

ابعاد فضایی که باید برای راهروی سالن کنفرانس در نظر داشته باشید ۷۰ سانتیمتر، به ازای هر ۱۰۰ نفر است که البته نکته‌ای که باید در این‌باره مد نظر قرار داد، شرایط خاص افراد مختلف مثل معلولین و ناتوان جسمی است. از این رو برای عبور ویلچر ۷۰ سانتی‌متر و اشخاصی که با دو عصا حرکت می‌کنند ۸۳ سانتی‌متر فضا، در نظر داشته باشیم. در بعضی از سالن‌های کنفرانس جدید مسیر شخص برای نشستن، از جلوی ردیف اول صندلی‌ها عبور می‌کند که با توجه به شرایط افراد حداقل عرض این راهرو‌ باید ۱۴۰ سانتی‌متر باشد و همچنین عرض راهرو‌هایی که در کنار دیوارها قرار می‌گیرند نیز باید ۱۰۰ سانتی‌متر می‌باشد.

در صورتی که قصد دارید در  طراحی و اجرای سالن کنفرانس از دو راهرو در طرفین سالن استفاده نمایید، تعداد استاندارد صندلی‌ها در هر ردیف، ۱۶ عدد است و اگر قصد ایجاد یک راهرو در یک طرف سالن را دارید این تعداد به ۸ صندلی کاهش پیدا می‌کند. همچنین در صورتی که سه راهرو(دو راهرو در طرفین و یکی در وسط) سالن کنفرانس در نظر گرفتید، می‌توانید حداکثر ۲۵ صندلی در یک ردیف آن به کار ببرید.

بیشتر بخوانید : دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان

چیدمان صندلی در طراحی و اجرای سالن کنفرانس

در نحوه چیدمان انواع صندلی‌ها در سالن کنفرانس دو عامل تعیین کننده وجود دارد که شامل اندازه صندلی‌ها و ایجاد فاصله بین ردیف‌ها جهت عبور و مرور حضار می‌شود. نکته بسیار مهم در خصوص چیدمان صندلی‌ها این است که فاصله میان ردیف‌ها از ابتدا تا انتهای سالن باید به یک اندازه باشد و بهتر است برای راحتی و توجه هرچه بیشتر حضار، میان ردیف‌های صندلی اختلاف ارتفاع کافی را در نظر داشته باشید که البته رعایت این مسئله، به نوع و ابعاد صندلی هم بستگی دارد.

موضوع بعدی راجع به چیدمان صندلی‌ها و دید استاندارد حضار در سالن‌های شیبدار می‌باشد که زاویه دید استاندارد مخاطبان در حالتی که سر و گردنشان ثابت باشد و تنها چشم‌ها به صورت جزئی حرکت کنند، باید حدود ۳۰ درجه باشد. همچنین زاویه دید مناسب، در حالتی که سر و چشم هردو به شکل جزئی درحرکتند حدود ۶۰ درجه می‌باشد که برای ادراک کامل بدون حرکت سر باید زاویه دید ۱۱۰را  درجه در نظر گرفت.

طراحی و اجرای سالن کنفرانس

 بررسی تجهیزات صوتی سالن‌های کنفرانس

شنیده شدن صدای با کیفیت از سیستم صوتی سالن، در طراحی و اجرای سالن کنفرانس، اهمیت ویژه‌ای دارد. تجهیزات اصلی سیستم صوتی سالن اعم از میکروفون، فرستنده، منبع تغذیه، گیرنده، پروژکتور، دوربین‌های گردان، آمپلی‌فایر‌ تنظیم‌کننده صدا و بلندگو‌های دیواری و سقفی را شامل می‌شود. تجهیزات جانبی شامل هاب و پورت‌های USB، نمایشگر‌، سیستم ترجمه همزمان، تجهیزات ضبط صدا و تصویر و…می‌شوند.

عواملی که در کیفیت صدای درون سالن کنفرانس موثر می‌باشند نیز شامل نحوه استقرار آمپلی فایر‌ها، میکروفون‌ها و زاویه نصب بلندگو‌ها می‌شود.

دیوارپوش‌ آکوستیک چیست و چه اهمیتی در سالن کنفرانس دارد؟

کارکرد اصلی کف‌پوش و دیوارپوش‌ آکوستیک، پیشگیری از ورود اصوات مزاحم شده و مانع خروج صدا از درون سالن و به طور کلی جذب صدا‌های مزاحم می‌شود. در گذشته نیز قسمت اعظم این دیوار‌پوش‌ها را پشم شیشه تشکیل می‌داد اما امروزه به علت چگالی پایین، سرطان‌زا بودن و اینکه این ماده در مدت زمان طولانی از بین می‌رود از این ماده استفاده نمی‌شود. ماده‌ای که امروزه جهت ساخت دیوارپوش‌ آکوستیک به کار گرفته می‌شود پشم سنگ، با چگالی ۵۰ و ضخامت یک اینچ است. برای نصب عایق‌ها نیز ابتدا با استفاده از سیم‌بندی و توری سطح زیرین سقف مهار گردد و در مرحله دوم عایق‌ها نصب شده و در مرحله سوم با استفاده از پارچه‌ نم‌گریز و محافظ، از ریزش پشم سنگ جلوگیری خواهد شد.

همچنین ابعاد سالن کنفرانس، در اجرای سیستم‌ آکوستیکی موثر می‌باشد. به عنوان مثال در سالن‌هایی با ابعاد کمتر از ۳۰۰ متر مربع، احتیاجی به اجرای فرآیند‌های خاص آکوستیک نبوده اما با افزایش ابعاد سالن کنفرانس، باید برای بهبود کیفیت صدای آن، از سطوح محدب و نامنظم جهت انتشار بهتر صدا استفاده نمود. برای انعکاس بهتر صدا همچنین می‌توانید ارتفاع سقف را بیشتر نمایید و علاوه بر ارتفاع سقف، مسئله دیگری که می‌توان برای بهتر شدن صدا از آن استفاده نمود، صندلی‌ها هستند. در حالتی که حضار روی صندلی‌ نشسته‌اند، جاذب صدا می‌باشد، بنابراین باید جنس صندلی‌ها، جاذب صدا باشد تا خالی بودن آن‌ها هیچ تاثیری در کیفیت صدا نداشته باشد.

همچنین برای به دست آوردن نتیجه مطلوب، می‌توانید صندلی‌‌های طرفین و انتهای سالن کنفرانس را به میزان یک متر و صندلی‌های گوشه‌ سالن را یک و نیم متر از دیوار فاصله دهید. نکته مهم دیگر اینکه تا جایی امکان دارد به علت جلوگیری از مشکلات آکوستیکی در صدا از به کارگیری سطوح مقعر و گنبدی شکل خودداری نمایید.

طراحی و اجرای سالن کنفرانس

سیستم‌های مورد نیاز کنفرانس صوتی در طراحی و اجرای سالن کنفرانس

سیستم کنفرانس صوتی، مجموعه تجهیزات صوتی می‌باشند که علاوه بر میکروفون‌‌‌های معمولی امکان مشارکت در بحث‌های جمعی، ترجمه همزمان و… را برای همه حضار فراهم می‌کند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  • نمایش تصویر سخنران در نمایشگر‌های سالن کنفرانس
  • امکان رای‌گیری از حاضران
  • امکان شناسایی همه حضار
  • امکان پخش صدای سخنگو به طور همزمان در بخش‌های دیگر سالن
  • امکان ترجمه همزمان صحبت‌ها
  • فراهم شدن امکان اتصال به ویدئو کنفرانس ها
  • ضبط صدا و تصویر جلسه و امکان به اشتراک‌گذاری اسناد آن

شاید بتوان بیان نمود که مهمترین کارکرد سیستم کنفرانس صوتی امکان رای‌گیری از حضار می‌باشد. با استفاده از این سیستم مخاطبان می‌توانند نظرشان را در قالب رای ارائه نموده و نتیجه کلی آراء را روی نمایشگرها مشاهده کنند. سیستم‌های کنفرانس صوتی، طبق نوع تعامل بین کنترل مرکزی و وسایل فرد به دو نوع کابلی یا باسیم و بی‌سیم تقسیم می‌گردد.

سیستم کنفرانس صوتی باسیم، با استفاده از سیگنال آنالوگ یا دیجیتال، جریان صوتی را از راه سیم منتقل می‌کنند که در این روش، سیستم‌ها به صورت ثابت نصب می‌شوند. در سیستم کنفرانس صوتی بی‌سیم نیز با استفاده از wifi  و  infrared سیگنال ارسال می‌شود که این سیستم، مناسب شرکت‌های با ساختمان و مکان‌هایی است که امکان نصب کابل در آن وجود ندارد.

قیمت طراحی و اجرای سالن کنفرانس

قیمت طراحی و اجرای سالن کنفرانس بستگی به عوامل زیادی دارد که مهم ترین آن‌ها می‌تواند متراژ سالن و سبک طراحی و متریال مصرفی باشد. در نتیجه جهت اطلاع دقیق از هزینه ها با ما در ارگ بند سازه تماس بگیرید تا تیم مهندسی  ما شما را راهنمایی کنند و بتوانید بهترین انتخاب را با توجه به نیازتان داشته باشید.

ارگ بند سازه

 شرکت ساختمانی ارگ بند سازه با هدف ارائه حرفه ای ترین خدمات در زمینه طراحی، محاسبات و اجرای پروژه های خرد و کلان با به کارگیری علوم و تکنولوژی بروز و خلق آثاری بدیع با در نظر گرفتن بهینه سازی (وقت و هزینه) در خدمت مشتریان گرامی میباشد.

مدیر عامل: محمدرضا سلیمی

آدرس شرکت

آدرس : تهران، خیابان پاسداران، گلستان پنجم

بازدید

بازدید امروز :44

بازدید دیروز :32

بازدید کل :70253

© تمامی حقوق این سایت، متعلق به شرکت ارگ بند سازه می‌باشد.