طراحی پلان ساختمان و نما

طراحی پلان ساختمان و نما به مجموعه ای از طراحی هایی که برای نشان دادن بخش های مختلف ساختمان انجام می گیرد پلان گفته می شود. پلان ها دو بعدی هستند و روی کاغذ پیاده سازی می شوند، حال این پیاده سازی می تواند به صورت طراحی دستی باشد و یا این که چاپ شود. طراحی پلان ساختمان و نما که معمار طراحی می کند در واقع تمامی محتویاتی که در ساختمان نیاز است را نشان می دهد، مواردی که در پلان موجود است در واقع نیازهایی است که کارفرما دارد. از جمله اطلاعاتی که در یک پلان باید کشیده شود می توان به موقعیت مکانی سازه، طرح ساختمان، داده های فنی و مواردی این چنینی که برای اجرای ساختمان نیاز است.

طراحی ویلا در شهرک فردوس
طراحی و اجرای نما انواع ویلا
طراحی و اجرای نما پروژه مسکونی ظفر
طراحی نما پروژه مسکونی ولنجک
طراحی و اجرای نما پروژه مسکونی رودهن
طراحی نما پروژه مسکونی گیشا خیابان بیستم
طراحی نما پروژه مسکونی بلوار ابوذر خیابان بهنام

تیم ارگ بند سازه ، آمادگی خود را جهت طراحی پلان ساختمان و نما به صورت کاملا حرفه ای و با کم ترین هزینه خدمت شما عزیزان اعلام می کند. در این مقاله خدمت شما توضیح خواهیم داد ، که طراحی پلان و نمای ساختمان چیست و چه اهمیتی دارد. همچنین شما می توانید با مطالعه این محتوا ، اطلاعات بسیار ارزش مندی را در مورد طراحی پلان و نمای ساختمان به دست آورید ، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

طراحی پلان ساختمان به چه معناست ؟ تعریف پلان

طراحی پلان ساختمان در واقع یک برش افقی فرضی از ساختمان است ، که از ارتفاع تقریبی معادل 2/3 ارتفاع از طبقه کف تمام شده انجام می شود ، تا طرح و سایر جزئیات یک ساختمان را نشان دهد. به زبانی دیگر یا عبارتی دیگر ، پلان دیاگرامی اندازه گیری شده از یک اتاق یا یک بنا می باشد ، که از دید بالا ترسیم شده باشد. پلان می تواند از یک ساختمان کامل ، یک طبقه از یک بنا ، یک واحد و یا یک اتاق از ساختمان باشد.

پلان معماری ، نقشه ای است ، که مهندس معمار آن را طراحی کرده و بنا به نوع آن ، شامل اطلاعاتی چون طرح بنا ، مشخصات و داده های فنی ، جزئیات و… می شود.

تیم فنی شرکت ارگ بند سازه به همراه کادر بسیار حرفه ای و متخصص خود ، آماده طراحی انواع پلان ها برای ساختمان ، بسته به نیاز کارفرمایان عزیز است. روند طراحی در شرکت ارگ بند سازه ، به صورت کاملا مشارکتی بوده ، به این منظور کارفرما همه ی ایده های خود را با کادر مهندسین طراح بازگو می کند و هر تصوری که در فکر خود از خانه آرزو ها دارد به راحتی توضیح می دهد.

پس از آن ، که طرح های درخواستی توسط کارفرما اعلام شد ، مهندسین ما با بررسی علم به روز مهندسی و علایق کارفرما ، به بهترین شکل درخواست کارفرما یعنی طراحی پلان و نمای ساختمان را انجام می دهد.

بیشتر بخوانید : وام سیم کارت

انواع طراحی پلان و نمای ساختمان

  • پلان های مسکونی
  • پلان های تجاری
  • پلان های ویلایی
  • پلان های تفریحی و توریستی

طراحی پلان های مسکونی

این نوع پلان ها ، به پلانی گفته می شود ، که در یک نقطه ایده آل با توجه به سایت پلان بنا می شود. این نوع پلان اکثرا برای اسکان دائمی افراد طراحی می شود ، از این رو شرکت ارگ بند تمام موارد را در روند طراحی مد نظر قرار می دهد ، تا بتواند به بهترین شکل ممکن پاسخ گوی کلیه نیاز های ساکنین باشد.

طراحی پلان های تجاری

این نوع از پلان بیشتر متعلق به مکانی است ، که خیلی روی کسب و کار ها و تجارت مانوور خاصی دارد. کارفرما ممکن است اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. گروه فنی مهندسی ارگ بند سازه ، آماده طراحی اماکن تجاری مختلفی ، در مکان های مختلف استان است ، که با توجه به روش طراحی و پیشنهادات در خلق مکان مناسب و کارآمد در تجارت مورد نظر تاثیر به سزایی داشته ، به همین خاطر تیم ارگ بند سازه ، به دنبال جذب سرمایه گذار و استقبال مردم است. طراحی پلان و نمای ساختمان

طراحی پلان های ویلایی

این دسته از پلان ها خودشان ، به دو نوع تقسیم بندی می شود ، که شرکت ارگ بند سازه در ادامه این مقاله ، خدمت شما عزیزان آن موارد را توضیح می دهد.

1- پلان های ساختمان ویلایی ، که ساز و کار مسکونی داشته ، که افراد اسکان دائمی در آن دارند.

2- پلان ویلایی تفریحی ، که معمولا سکونت دائمی ندارند ، از این رو خلق اثر و فرم طراحی در این نوع پلان ها متفاوت ، تر از مابقی می باشد ، که تیم ارگ بند سازه ، با بیش از 5 سال سابقه در طراحی پلان و نمای ساختمان ، پلان های ویلایی بسیار زیبایی را در مناطق مختلف کشور خلق کرده است.

پلان تفریحی و توریستی

پلان های تفریحی و توریستی ، به پلان هایی می گویند ، که دارای سایت چند هکتاری و یا سایتی با متراژ چند هزار متری می باشد ، این نوع پلان ها به صورت کاملا متفاوت و خاص بوده ، که معمولا متعلق به شخص های حقیقی و حقوقی سرمایه گذار می باشد. روند طراحی فضا و شکل گیری فرم و خلق فضا و مکانی متفاوت بسیار مهم بوده ، که تیم ارگ بند سازه با رزومه درخشان خود ، طراحی های بسیاری در انواع شهرک های ساحلی ، اماکن تفریحی و توریستی غیر ساحلی با طراحی لند اسکیپ متفاوت و خاص توانسته رضایت کارفرما های این چنین را جذب کند.

طراحی پلان ساختمان و نما به چند دسته تقسیم می شود؟

همانطور که می دانید پلان های ساختمان ها انواع مختلفی دارند که هر یک از آن ها به منظور خاصی احداث می شود، در نیتجه پلانی که برای آن ها طراحی می شود نیز با دیگری می تواند تفاوت داشته باشد. از جمله این پلان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتر بخوانید : تامین مصالح ساختمانی

طراحی پلان ساختمان اداری و پلان تجاری:

طراحی پلان تجاری و اداری تنها برای خدمت رسانی به عموم مردم است، پس بنا به نوع خدمت باید زیربنا و ابعاد هر یک از فضاها مشخص شود. در هر پلان تجاری و اداری تعدادی مغازه و اتاق ها می تواند با دیگری تفاوت داشته باشد، اما به طور کلی در پلان اداری مواردی مثل اتاق رئیس، اتاق کارمندان، سالن جلسات، دبیرخانه، آبدارخانه، نمازخانه، حسابداری، انبار و سرویس‌های بهداشتی می تواند طراحی شود.

طراحی پلان ساختمان ویلایی:

ساختمان های ویلایی معمولا تک واحدی هستند و با تعداد دو طبقه ساخته می شوند. ویژگی پلان های ویلایی این است که به چهار جهت دید داشته باشند، پس علاوه بر فضاهای داخلی باید به فضای بیرون نیز توجه داشت، اینکه نمای بیرونی چگونه طراحی می شود برای پلان ویلایی بسیار اهمیت دارد.

طراحی پلان ساختمان مسکونی چند طبقه و پلان مجتمع:

از آن جایی که این نوع ساختمان ها در چند طبقه ساخته می شوند در نتیجه هنگام طراحی پلان باید بیش از 2 پلان طراحی شود، به نحوی که هر طبقه دارای یک پلان جداگانه است. پلان های مسکونی چند طبقه به دو دسته تقسیم می شوند که بدین شرح است:

تک واحدی:

در طبقاتی که تک واحدی هستند برای هر طبقه تنها یک پلان طراحی می شود.

چند واحدی:

برخلاف پلان تک واحدی که برای هر طبقه تنها یک واحد مسکونی طراحی می شد، در پلان های چند واحد دو یا بیش از دو واحد طراحی می شود. تعداد پلان به متراژ زمین و کارفرما بستگی دارد.

چه پلان به صورت تک واحدی باشد و چه به صورت چند واحدی، مواردی مثل پارکینگ، انباری، آسانسور و… باید طراحی شود.

بیشتر بخوانید : ثبت شرکت در شهریار

انوع طراحی پلان ساختمان و نما

ما تا به اینجا برخی از مهم ترین المان های مهمی ، که در مورد پلان باید می دانستید را توضیح دادیم. شرکت ارگ بند سازه در ادامه این مقاله برای شما عزیزان ، نکات مهمی را در مورد طراحی پلان و نمای ساختمان توضیح می دهد ، پس با ما همراه باشید.

نمای ساختمانی مدرن در طراحی پلان ساختمان و نما

نمای مدرن یک ساختمان ، با طراحی خلاقانه و جسورانه خود ، اولین سر نخ را در مورد چیزی ، که پس از ورود به ساختمان در انتظار افراد می باشد را ، ارائه می دهد. در نمای مدرن ، با استفاده از انواع ریتم های عمودی و افقی و زاویه دار ، همچنین مصالح نوین و تکنولوژی ، تاثیر بسیار مهمی در جذابیت و پویایی این سبک عالی دارد. با وجود بیاری از مواردی ، که می تواند در طراحی یک بنا به صورت بولد شده و یا برجسته شده باشد ، همیشه می توانید انتظار این مورد را داشته باشید ، که غافلگیری های غیره منتظره ای را نمای مدرن مشاهده کنید.

نمای ساختمان ، نقش به سزایی در جذب نظر ناظران دارد ، چرا که نمای یک ساختمان اولین المانی هست ، که ناظران آن را مشاهده می کنند و پوسته بیرونی ساختمان شما ، به جذابیت ساختمان شما کمک بسیار زیادی می کند.

ویژگی ها و مزایای نمای مدرن

  • داشتن نمای سفید یا کرمی رنگ
  • عدم تزئینات در خانه
  • داشتن پنجره های بزرگ در باند های افقی تنظیم شده
  • ترکیبات نا متقارن
  • اشکال مستطیل ، استوانه ای ،و مکعبی ساختمان
  • دنبال کردن زیبایی شناسی ،، در استفاده از مواد تولید شده توسط فرآیند های صنعتی
  • بیان بصری ساختنار بنا به جای مخفی کردن عناصر ساختاری
  • استفاده از بتن مصالح و فولاد در نمای مدرن
  • داشتن عناصری به صورت نود درجه و تاکید بر خطوط افقی و عمودی

شرکت ارگ بند سازه در طراحی پلان و نمای ساختمان شما عزیزان ، با داشتن بیش از 5 سال سابقه درخشان ، با استفاده از مهندسین بسیار کار بلد و حرفه ای ، خود با کم ترین هزینه ممکن طراحی نمای مدرن شما را انجام می دهد و در سریع ترین تایم ممکن کار را تحویل شما عزیزان می دهد.

بیشتر بخوانید : وام با خودرو

نمای کلاسیک 

نمای کلاسیک چیست؟

نما هایی که توی این دوره ، ما آن را با اسم نمای کلاسیک می خوانیم ، شباهت و نمونه برداری از مصالح و جزئیات و مدل ساختمان های مربوط به زمان کلاسیک روم و یونان قدیم یا مربوط به زمان معماری سبک نئوکلاسیک می باشد. در این الگو در گوشه ها و لبه های آن تندیس هایی به سبک های رومی قابل رویت است. در کل دیزاین این نمونه بنا ها قانون و قواعد ملموس نیست و بیشتر بستگی به خود کارفرمایان عزیز دارد ، که به دنبال چه سبکی هستند و چه سبکی برای آنها از نظرشان مناسب است.

ترکیب فرهنگ های متفاوت در جهان امروزی ، دیدگان هنر و مشاهده گرایی را به سمت نمای رومی امروزی سوق می دهد. هر سبک معماری در طراحی پلان ساختمان و نما بیان گر عقیده ها ، باور های ذهنی ساکنین ، ارزش ها و برخی از سایر ویژگی های آن فرهنگ محسوب می شود. طراحی پلان و نمای کلاسیک در ساختمان های ویلایی ، دوبلکس ، یک طبقه و حتی طبقه هم کاربرد دارد. طراحی پلان ساختمان و نما

طراحی پلان ساختمان و نما کلاسیک ، یا نمای رومی ، یکی از محبوب ترین و دوست داشتنی ترین انواع نمای ساختمانی به حساب می آید و خیلی از افراد با آن آشنایی دارند. این نما تا حد بسیار زیادی محبوبیت دارد ، چرا که در بسیاری از سایر کشور های دنیا ، علاقه مندان خاص خودش را دارد و طرفداران بسیار زیادی در سر تا سر جهان دارد.

یکی از مهم ترین اصول طراحی نما به سبک کلاسیک ، تقارن است. همینطور این نما یعنی نمای کلاسیک یا رومی از اصالت بالایی برخوردار است. حتی در کشور های پیشرفته ای مانند : آمریکا ، کانادا ، فرانسه ، ایتالیا ، و… از این نما برای طراحی انواع ساختمان های اداری استفاده می کنند و با سبک کلاسیک آن را طراحی می کنند.

وضعیت نمای کلاسیک در ایران به چه صورت است؟

طراحی پلان ساختمان و نمای کلاسیک یا رومی ، در کشور ما به مرور زمان دچار تحولات بسیار زیادی شده است و همین موضوع باعث شده است ، که اصالت واقعی خود را از دست بدهد. یکی از مهم ترین المان هایی ، که باعث شده به عنوان فاجعه در سبک کلاسیک از آن یاد شود ، استفاده از مصالح کامپوزیت است ، که در موارد زیادی از ساختمان های ایران آن را شاهد هستیم. طراحی پلان ساختمان و نما

اما مهم ترین المانی ، معماری کلاسیک یا رومی را بی نهایت زیبا و با شکوه می کند ، رعایت اصول معماری بی نظیری است ، که به چشم می خورد. بنابراین ما برای داشتن یک سبک کلاسیک ، نمی توانیم یک طراحی مدرن را با استفاده از مصالح سنگ تبدیل به یک سبک کلاسیک کنیم و با یک طراحی کلاسیک را با استفاده از مصالح نوین مانند کامپوزیت تبدیل به یک طرح مدرن کنیم.

سبک کلاسیک چه مصالحی باید استفاده کرد؟

معماری کلاسیک یا رومی ، بر اساس پوشش قسمت یا بخش زیادی از سنگ های آهکی نما ساخته می شود. یکی از عوامل گسترش نمای کلاسیک ساختمان مسکونی ، در دسترس بودن معادن فراوان سنگ در نقاط مختلف کشور می باشد. از جمله مصالح مورد استفاده در نمای رومی جدید ، سنگ تراورن است.

نمای نئو کلاسیک

طراحی پلان ساختمان و نمای نئو کلاسیک این نوع از نما ها ، یک نوع پوسته زیبا بر روی ساختمان های نوین است. قدمت این سبک به نیمه دوم قرن هجدهم میلادی می رسد ، شایان ذکر است ، که این نوع سبک الهام گرفته از ترکیب دو سبک روم باستان و یونانی می باشد.

جالب است ، بدانید که نئو به معنای جدید تازه بوده و بخش دوم آن نیز از سبک کلاسیک گرفته شده است و به نوعی می توان گفت این سبک به نمای کلاسیک ، بسیار شباهت دارد و در واقع این سبک تلفیقی از سبک نوین و کلاسیک است. طراحی پلان و نمای ساختمان

در واقع باید بگوییم ، که این سبک یک گرایش نوین به سبک کلاسیک . احیای آن در زندگی معاصر است. همچنین باید بگوییم ، که این نوع نما ها در مقایسه با نمای کلاسیک بسیار ساده تر می باشد. در واقع نمای کلاسیک از سمبل ها و فرم های شاخص دوران کلاسیک بهره می برد. همچنین نمای کلاسیک در تزئینات و جزئیات به نوعی افراط و زیاده روی می کند.

برخی از مهم ترین ویژگی ها و مزایای نمای نئو کلاسیک

در طراحی پلان ساختمان و نمای نئو کلاسیک ، معماران و طراحان از داشتن هر گونه جزئیات و تزئینات به حد جشم گیری جلوگیری می کنند. اگر بخواهیم دقیق تر بررسی کنیم ، در واقع در این سبک بیشتر نما ها را ساده طراحی می کنند و به نوعی می توان گفت ، که در این سبک، سادگی یکی از ویژگی های مهم در سبک نئو کلاسیک محسوب می شود.

همینطور در طراحی این سبک باید نما های ساختمان ها هم سطح و طول بسیار بالایی داشته باشد. همچنین محیط داخلی ساختمان هایی ، که از این نوع نما استفاده می کنند. در بیشتر موارد ، از چند ستون و چند ردیف تشکیل شده است. استفاده از باغ هایی که به الگو های هندسی و شکل ها در اطراف نما هایی که طرح نئوکلاسیک دارند هم خیلی رایج و کاربردی می باشد. در واقع در این نوع سبک برای زیبایی هر چه بیشتر نما سعی می کنند در اطراف ساختمان ، از باغ هایی بسیار زیبا و خاص استفاده کنند. طراحی پلان و نمای ساختمان

همینطور تمامی پنجره ها و درب ها در این نوع از نما ها به گونه ای ساخته می شوند ، که با یک دیگر سازگاری و هم خوانی داشته باشند. این نوع سازگاری ، فضایی زیبا و بی نظیر در نما ایجاد می کند. همینطور وجود سردر های بزرگ و بسیار شیک جذاب از نشانه های خاص برای این نوع از نما ها است و در نما های نئو کلاسیک معمولا از یک سری ستون های مستقل و بلند استفاده شده است ، که دارای ارتفاعی برابر با ساختمان ها هستند.

اهمیت طراحی پلان ساختمان و نما چیست؟

سازه است و با استفاده از آن طرح ، به طور دقیق به ساخت و سازه مورد نظر پرداخته و هیچ گونه اشتباهی در آن صورت نگیرد و برای ساخت از آن الگوی مشخص پیروی کرد. به همین خاطر طراحی معماری و پلان امر بسیار بسیار مهمی در ساخت و سازه ها محسوب می شود و باید این کار به طور دقیق انجام گیرد تا انتها سازه مورد نظر همانند طرح اولیه شکل گرفته باشد.

بیشتر بخوانید : وام طلا

در طراحی پلان ساختمان باید چه عناصری ذکر شود؟

زمانی که یک مهندس معمار می خواهد پلان یک ساختمان را طراحی کند باید عناصری را در پلان ذکر کند از جمله آن ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • مهندس باید حتما به نوع کاربری که قرار است طراحی شود اشاره کند. به طور مثال واحد تجاری و مسکونی با هم تفاوت دارند، پس ذکر نوع کاربری الزامی است.
  • تعداد واحد نیز باید به صورت دقیق نام برده شود.
  • علاوه بر تعداد واحد، مهندس موظف است تا تعداد طبقات را نیز مشخص کند.
  • موقعیتی که زمین در آن قرار گرفته است به اندازه ی سایر موارد مهم است.
  • از دیگر مواردی که ذکر آن در طراحی پلان اجباری می باشد، متراژ زمین به لحاظ طولی، عرضی و مساحت آن است.
  • تمامی عناصری که در ساختمان طراحی می شود مثل تعداد اتاق خواب، تعداد سرویس بهداشتی، پارکینگ و… باید به طور دقیق مشخص شود.
  • در آخر هزینه طراحی پلان نیز برای کارفرما باید ذکر شود.

سایر خدمات ارگ بند

بازسازی ساختمان

بازسازی آپارتمان و یا بازسازی ساختمان ، روشی صحیح برای تغییر است به این دلیل که ، اصولا هزینه اون به نسبت هزینه تخریب و نوسازی بنا بسیار صرفه تر هستش , بنابراین ترجیح داده می شود که به جای تخریب ساختمان هایی که تنها در ظاهر فرسوده است ، و به تعمیرات نیاز دارند و دارای استحکام و پایداری هستند به بازسازی داخلی آنها پرداخته می شود.

در شرکت ما ، علاوه بر طراحی تاسیسات الکتریکال و مکانیکال ، طراحی پلان و نمای ساختمان ، بازسازی ساختمان نیز ، به صورت حرفه ای انجام داده می شود.

دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی چیست؟ دکوراسیون داخلی شامل اقداماتی برای طراحی و جلوه دادن رنگ ها ، اثاثیه منزل ، و نور ، در اتاق و منزل است. دکوراسیون داخلی سبکی هنرمندانه برای دیزاین داخلی خانه است. طراحی تاسیسات الکتریکال و مکانیکال در شرکت ارگ بند سازه

اقداماتی برای طراحی داخلی منزل مثل : انتخاب رنگ دیوار ها ، ست کردن مبل های خانه ، انتخاب کف ، هوشمند سازی خانه ، اسباب و اثاثیه منزل ، و … است که توسط تیم طراح انجام می شود.طراحی پلان و نمای ساختمان

سایر خدمات

تامین مصالح ساختمانی

مصالح ساختمان ، عبارت است از موادی که برای ساخت و ساز ساختمان استفاده می شوند. خیلی از موادی که در تامین مصالح ساختمان استفاده می شوند ، به صورت طبیعی به وجود می آیند، مثل : رس ، ماسه ، چوب ، سنگ و حتی شاخ و برگ‌های کوچک ، که خیلی در ساخت و ساز ساختمان کاربرد دارند. به غیر از مواد و مصالح طبیعی ، برخی دیگر از مواد ساخته شده توسط انسان ، به صورت ترکیبی در ساخت‌ و ساز استفاده می‌شوند.

شزکت ارگ بند سازه علاوه بر  طراحی پلان و نمای ساختمان این تامین مصالح ساختمانی را نیز انجام می دهد و شما می توانید برای تامین انواع مصالح ساختمانی به ما مراجعه کنید.

ارگ بند سازه

 شرکت ساختمانی ارگ بند سازه با هدف ارائه حرفه ای ترین خدمات در زمینه طراحی، محاسبات و اجرای پروژه های خرد و کلان با به کارگیری علوم و تکنولوژی بروز و خلق آثاری بدیع با در نظر گرفتن بهینه سازی (وقت و هزینه) در خدمت مشتریان گرامی میباشد.

مدیر عامل: محمدرضا سلیمی

آدرس شرکت

آدرس : تهران، خیابان پاسداران، گلستان پنجم

بازدید

بازدید امروز :5

بازدید دیروز :35

بازدید کل :72047

© تمامی حقوق این سایت، متعلق به شرکت ارگ بند سازه می‌باشد.