دریافت پایان کار ساختمان قدیمی
دریافت پایان کار ساختمان قدیمی بر عهده سازنده است و بعد از اعلام سازنده ساختمان مبنی بر درخواست گواهی پایان کار، کارشناسان فنی شهرداری ساختمان را بازدید و بررسی میکنند تا بنا مطابق نقشه تصویب شده، احداث و استحکام آن تعیین شود، همچنین رعایت قوانین فنی مربوط به ساخت بنا را بررسی کرده و در صورت تأیید همه این موارد گواهی پایان کار را صادر خواهد کرد.
چه ساختمانهایی نیاز به پایان کار دارند؟
بیشتر بناهایی که قدیمی هستند، پایانکار قدیمی دارند و برای گرفتن گواهی پایانکار جدید فقط لازم است مدارک قدیمی بنا را تحویل داده و برای دریافت گواهی جدید درخواست دهید.
در بعضی از بناهای قدیمی، مالک بنا بدون گرفتن مجوز از شهرداری، تغییراتی در ملک به وجود میآورد. برای مثال خانه را دوبلکس میکند، در حالی که باید همان زمان تغییرات، مجوز اضافه بنا را میگرفت و در صورتی که نگرفته باشد، مالک باید برای دریافت پایان کار ساختمان قدیمی به شهرداری مراجعه نماید و پس از آنکه پروانه ساختمان به کمسیون ماده ۱۰۰ رسید، با پرداخت جریمه مشخص شده، پایانکار جدید را بگیرد.
این مورد مربوط به بناهایی است که بدون دریافت سند پایانکار ساخته شدهاند که گرفتن پایانکار برای اینگونه بناها بسیار مشکل بوده و نیازمند طی شدن مراحل پیچیده و قانونی میباشد.
اقدام قانونی محکوم له در دریافت پایان کار ساختمان قدیمی
این اصطلاح، از ماده ۴۷ قانون مدنی برداشته شده است که اهمیت دریافت پایان کار بنا را بیان کند. در این ماده اشاره شده است که هر وقت محکوم علیه از اجرای حکم در خصوص دریافت پایان کار دادگاه امتناع ورزد، دادگاه قادر است که حکم را توسط محکوم له یا شخص ثالثی اجرا کند. لازم به ذکر است که پرداخت هزینههای مربوط به این کار بر عهدۀ محکوم علیه بوده و محکوم علیه نیز در اینجا به سازنده یا فروشندۀ بنا گفته میشود.
نکته قابل توجه: اگر پرونده پایان کار ساختمان قدیمی در شهرداری مشمول جریمه شود، محکوم له قادر است تمام مبلغ را بدون طرح دادخواست پرداخت کند و بعد از پرداخت هزینه، همه جریمه را از متعهد بگیرد.
نکته قابل توجه ۲: این ماده برای اجرای احکام جزو مواد متروک کاربرد دارد و بنابراین ممکن است برآورد هزینههای مربوط به پایان کار سازه مورد پذیرش دادگاه نباشد، از این رو بهتر است در هنگام اجرای حکم با ارجاع موضوع به کارشناس رسمی به صورت دقیق مبلغ را محاسبه کنید تا در این صورت هنگام وصول هزینه صرف شده از طرف مقابل با مشکلات کمتری روبه رو شوید.
روند دریافت پایانکار بنای قدیمی
- مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک شهر مورد نظر و تشکیل پرونده در آن
- واریز هزینه مربوط به بازدید ساختمان
- مراجعه مهندس بازدید به ملک مورد نظر
آنچه که در این مراحل اهمیت زیادی دارد این میباشد که در صورتی که بنا دارای پایانکار باشد، مهندس ناظر پس از تطبیق گواهی با سازه چنانچه با ملک مورد نظر تطابق کامل داشته باشد پایانکار را صادر میکند. اما زمانی که پایانکار با بنا همخوانی نداشته باشد، دو حالت زیر اتفاق میافتد:
- در حالی که تعمیرات انجام شده مربوط به واحد خودتان باشد، گواهی جدید درصورتی به شما تعلق میگیرد که ملک مورد نظر را به حالت قبلی درآورده و دوباره درخواست بازدید دهید.
- در مورد بناهایی که دارای مشاعات میباشد، در حالتی که شما تعهد محضری بدهید که موارد انجام شده به شما ارتباطی ندارد، پایانکار شما صادر میشود.
مدارک لازم برای دریافت پایان کار ساختمان قدیمی
- فرم درخواست گواهی پایان کار
- فرمهای مخصوص شروع، پیشرفت و تمام شدن عملیات ساختمانی به تایید مهندس ناظر
- اصل شناسنامه و کارت ملی مالک ساختمان یا وکیل او (با اصل وکالتنامه)
- ارائه اصل پروانه ساخت بنا (آخرین مدارک دریافتی از شهرداری منطقه برای عملیات ساختمانی)
- گواهی عدم تخلف سازه و در صورت وجود، رسید پرداخت جریمه ساختمان
- پلان معماری بنا پلمپ شهرداری منطقه همراه با سی دی
- رسید دریافت حق بازدید از سازه توسط کارشناس
- در صورت فوت مالک اصلی سازه، ارسال رونوشت انحصار وراثت و رونوشت از مدارک شناسایی ورثه
- اصل و کپی از رسید پرداخت هزینههای مربوط به عوارض سالیانه
- ارائه کپی و اصل قبض آب، برق، گاز و تلفن در ساختمآنهای قدیمی که گواهی پایان کار ندارند
تعیین تخلف ساختمان برای دریافت پایان کار ساختمان قدیمی
در صورت وجود هر گونه تخلف در ملک به علت عدم رعایت نقشه، عدم رعایت موارد و نکات مربوط به آتش نشانی و خدمات ایمنی بنا، پرونده به کمیسیونی به اسم کمیسیون ۱۰۰ سپرده میشود. در صورت وجود هر گونه مغایرت در طرح و بنا و عدم رعایت مباحث در خصوص به ایمنی، باید برای رفع آن یا پرداخت جریمه اقدام کنید.
بهتر است حین ساخت و سرچ کردن هزینه تیر آهن و تجهیزات ساختمانی مربوط به آن، فقط به ارزان بودن نگاه نکنید و کیفیت را هم مد نظر قرار دهید. چرا که هنگام دریافت پایان کار ساختمان قدیمی، در صورتی که ایمنی به اندازه کافی رعایت نشده باشد، کارشناس نامه تایید را صادر نخواهد کرد.
در صورتی که جریمه برای سازه در نظرگرفته شود، این موضوع را با نامهای به مالک ابلاغ مینمایند و در صورت عدم پرداخت جریمه مشخص شده ظرف ۱۰ روز، پرونده مربوطه به کمیسیون تجدید نظر ۱۰۰ منتقل شده و برای تخریب آن تصمیم گرفته میشود. در نامه به مالک سازه اعلام میکنند که ملک مورد نظر در ۲ ماه تخریب شده است و در صورت عدم توجه به این مسئله، شهرداری اقدام کرده و هزینه را از مالک دریافت خواهد کرد.
مراحل دریافت پایان کار ساختمان قدیمی
- تشکیل پرونده برای اخذ پایان کار بنای قدیمی
- ارائه سند مالکیت رسمی بنا به شهرداری توسط مالک
- ارائه نامه درخواست دریافت گواهی به شهردار برای دریافت دستور صدور گواهی
- تکمیل فرم ثبت شماره و تاریخ آن در دبیرخانه مشخص شده
- تعیین زمان برای بازدید کارشناس شهرداری و دفتر فنی از ساختمان
پس از بازدید کارشناس دفتر فنی شهرداری مربوطه از ساختمان مورد نظر، کارشناس شهرداری از سازه مورد نظر بازدید کرده و گزارشی مبنی بر وضعیت بنای قدیمی تنظیم میگردد. همچنین نیاز است که مالک بنای قدیمی در حین مراجعه به دفتر مدارک شناسایی را به همراه خود داشته باشد.