یکی از مهمترین پیش نیازهای صادر شدن سند مالکیت املاک این است که صاحب ملک یا پروژه موفق به دریافت گواهی پایان کار شود. صدور پروانه یا مجوز ساختمان به تنهایی برای اخذ مجوز گواهی پایان کار و صدور سند مالکیت کافی نبوده، بلکه این گواهی نیازمند رعایت همه قوانین ساخت و ساز و دریافت تاییدیه از سازمانها تعیین شده میباشد که از این رو در این مطلب سعی داریم به بررسی مدارک لازم برای پایان کار ساختمان بپردازیم.
تشکیل پرونده برای اخذ پایان کار ساختمان
پس از اتمام کار پروژه ساختمان سازی باید مدارک لازم را تهیه کرده و به شهرداری مراجعه نمایید که در ابتدا فرم درخواست پایان کار ساختمان را دریافت کرده و سپس پس از اتمام آن در حالتی که بنای شما نوساز باشد، ملزم به پرداخت عوارض نوسازی خواهید بود.
توجه نمایید که باید فیش پرداخت عوارض را همراه خود ببرید و از دیگر مدارکی که باید به همراه داشته باشید، میتوان به سند مالکیت رسمی بنا برای درخواست به شهرداری جهت دریافت دستورساخت، شماره ثبت و تاریخ در دبیرخانه و مشخص کردن زمان جهت بازدید کارشناسی از دفتر فنی اشاره کرد.
مدارک لازم برای پایان کار ساختمان در مرحله تشکیل پرونده
- بازدید کارشناس دفتر فنی شهرداری منطقه از محل پروژه
- بازدید کارشناس شهرداری از مکان انجام پروژه و تنظیم گزارش از وضع ساخت و ساز
- فرم تکمیلشده از گزارش عملیات روند اجرای پروژه از سوی مهندس ناظر
- مدارک شناسایی مالک
گواهی پایان کار سازه چیست و چه کاربردی دارد؟
گواهی پایان کار ساختمان یک نوع سند رسمی است که قابلیت صدور از سوی شهرداری را دارد و پس از اتمام عملیات ساخت و ساز ساختمان و با توجه به شناسنامه فنی بنا در دست مالک قرار میگیرد.
صادر شدن گواهی پایان کار تعیین میکند که این ملک از نظر شهرداری همان شهری که سازه در آن ساخته میشود، وزارت مسکن و شهرسازی و قوانین موجود در دیگر ارگانهای مربوطه فاقد مشکل قانونی می باشد و ساخت و ساز آن بر اساس رعایت اصول مهندسی مسکن و شهرسازی انجام گرفته است.
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مدارک لازم برای پایان کار ساختمان میتوانید با ما در ارگ بند سازه تماس بگیرید.
تخلف بنا و مدارک لازم برای پایان کار ساختمان
بعد از انجام مراحل قانونی دریافت پایان کار ساختمان، باید در انتظار تایید نظر کارشناس مربوطه بمانید و در صورتی که سازه شما خلافی نداشته باشد، کار شما در سریع ترین مدت زمان ممکن انجام خواهد شد.
در این بخش بنای در حال ساخت به بخش محاسبات رفته که این بخش شامل: عوارض سازه، گزارش ناظر پروژه در مرحله آخر و برگ اتمام ساخت بنا میشود که حاوی پیش نویس پایان کار سازه و موافقت رئیس بازرسی خواهد بود.
در حالی که ملک مورد نظر تخلف داشته باشد، توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ داخلی، بررسی میشود. در طی این مدت زمان از مالک به صورت کتبی درخواست میکنند که ظرف مدت زمان۱۰ روزه پیرامون این مسئله توضیح دهد و بعد از آن تصمیم گیری نهایی انجام شود. بعد از آن نیز بر اثر موافقت رئیس بازرسی و معاون شهرداری به دبیرخانه شهرداری منطقه فرستاده می شود. در صورتی که مالک طبق کمیسیون ماده ۱۰۰ جریمه شود، باید ابتدا جریمه را پرداخت کند و سپس اعمال تمدید پروانه بنا یا دریافت گواهی پایان کار ساختمان توسط مالک پروژه صورت میپذیرد و در صورت عدم پرداخت جریمه، پرونده ساختمان به کمیسیون تجدید نظر فرستاده شده و دستور تخریب آن صادر خواهد شد.
مدارک لازم برای پایان کار ساختمان
- اصل وکپی سند مالکیت آپارتمان
- اصل وکپی شناسنامه وکارت ملی مالک بنا
- درصورت فوت مالک بنا، اصل و کپی از برگه انحصار وراثت و کپی از مدارک شناسایی وراث
- اصل وکپی از فیش عوارض نوسازی به صورت سالیانه
- اصل و کپی از فیش آب، برق، گاز، تلفن بنا
- گواهی عدم خلاف ساختمان قبلی در صورتی که وجود داشته باشد.
- ارائه صورت مجلس به صورت تفکیک شده
- ارائه کارت ساختمان، برگه پایان یافتن عملیات ساختمانی و تمامی گزارشات مرحلهای و همچنین تائیدیه استاندارد آسانسور بنا، نصب و راه اندازی سیستمهای سرمایش و گرمایش، نردهها و …
- اصل وکپی پروانه ساخت درساختمانهای نوساز
- نقشههای معماری بنا با مهر شهرداری منطقه به همراه cd
بررسی کامل مراحل اخذ گواهی پایان کار ساختمان
برای دریافت گواهی پایان کار سازه باید ضمن ارائه مدارک لازم برای پایان کار ساختمان، مراحل زیر را طی کنید.
- در مرحله اول باید به دنبال تشکیل پرونده برای دریافت گواهی باشید که فرم نظر باید توسط مهندس ناظر پروژه بررسی شود.
- در صورتی که ساخت و ساز ساختمان مربوطه به منظور نوسازی بافت فرسوده انجام شده باشد، باید ابتدا عوارض نوسازی به شهرداری پرداخت گردد و در ادامه آن نیز رسیدش ضمیمه پرونده ساخت بنا شود.
- در مرحله بعدی نیز باید سند مالکیت رسمی را برای گرفتن دستور، ثبت شماره کرده و تاریخ آن را در دبیرخانه تعیین نمایید و در زمان بازدید از ملک توسط کارشناس شهرداری به سازمان تحویل دهید.
- کارشناس شهرداری باید از محل پروژه بازدید کند و شرایط و اصول کارتان را به شکل کامل بررسی کند.
- همچنین مهندس ناظر پروژه فرم تکمیل شده بنا و گزارش روند اجرای عملیات پروژه را تحویل کارشناس خواهد داد.
- در این بخش گزارش کارشناس شهرداری توسط مسئول فنی و شهرسازی بررسی و محاسبه میشود.
- برای محاسبه نیز باید در ابتدا مساحت زیر بنای ملک با توجه به کاهش یا افزایش متراژ بنا محاسبه و تأیید گردد.
- در این مرحله هم تخلفات ساختمانی تعیین خواهد شد و در صورت نیاز به گرفتن جریمه، اصلاح یا تخریب ساختمان توسط شهرداری اعلام میگردد.
- اگر با مشکل جدیدی رو به رو نشوید یا اصلاحات لازم را به طور کامل انجام دهید، جریمه مشخص شده را پرداخت نمایید و مدارک مورد نیاز برای پایان کار بنا را تحویل دهید، واحد تشکیل پرونده در شهرداری پیش نویس گواهی را تهیه خواهد کرد.
- این پیشنویس در قسمت پروانه ساختمان شهرداری تکمیل خواهد شد و برای مرحله نهایی آماده و ارسال میشود.
- در نهایت هم معاون شهرسازی، شهردار منطقه و محاسب، پیشنویس را امضا خواهد کرد و سپس توسط دبیرخانه به مهر، شماره و تاریخ ممهور میگردد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مدارک لازم برای پایان کار ساختمان میتوانید با ما در ارگ بند سازه تماس بگیرید.