اخذ مازاد تراکم ساختمان

اخذ مازاد تراکم ساختمان

قانون، شهرداری‌های مناطق مختلف را مکلف کرده است تا طبق ضوابط، در رابطه با افزایش ارزشی که برای هر کدام از قطعات اراضی شهری با توجه به کاربری که دارند، در مناطق مسکونی با تراکم پایین ایجاد می‌شود، عوارضی به نام مازاد بر تراکم دریافت نماید. البته پیرامون بلندمرتبه‌سازی، مصوبه شورای عالی شهرساز‌ی‌ و معماری بیان می‌کند که عوارض مناطق مشخص شده باید با رعایت تبصره‌هایی اخذ شوند. از این رو اخذ مازاد تراکم ساختمان از قوانین و شرایطی پیروی می‌کند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

تعریف اخذ مازاد تراکم ساختمان به زبان ساده

برای فهم راحت تر تراکم مازاد و اخذ مازاد تراکم ساختمان بهتر است یک منطقه یا محله خاص را در نظر داشته باشید و تعداد بناها و افرادی که قادرند در این منطقه زندگی کنند و مقدار فضایی که به وسیله هر کدام اشغال می‌شود را به عنوان تراکم آن منطقه تصور کنید. به عبارتی قانون برای هر بخش با توجه به گنجایشی که دارد و شهرداری مشخص کرده است، اجازه ساخت و ساز خواهد داد.

حال اگر قانون در این خصوص دخالتی نداشته باشد و هر شخص  در ابعاد و طبقه ای که خودش دوست دارد، شروع به ساخت و ساز کند، چه چیزی پیش می‌آید؟ مسلما کوچه ها و خیابان‌ها پر از سازه‌های چند طبقه ای می‌شوند که بدون هیچ نظمی از یکدیگر سبقت می‌گیرند که در این روند تراکم مازاد ساختمان علاوه بر ظاهر زننده منجر به اذیت و آزار افراد دیگر خواهد شد.

این طبقات و واحدها علاوه بر طبقات زیادی که دارند، می توانند دارای سطوح بسیار و اتاق هایی داخل محوطه حیاط یا پارکینگ سازه باشند. اگر آن کوچه یا خیابان ظرفیت کمی داشته باشد و نتواند این مقدار انسان و حتی ماشین را درون خودش جا دهد، زندگی در یک محیط کوچک با افراد زیاد، برای همه افراد ناخوشایند و به دور از آرامش می‌شود.

عوارض اخذ مازاد تراکم ساختمان چیست؟

عوارض اخذ مازاد تراکم ساختمان چیست؟

در گذشته بعضی از مالکان برای به دست آوردن سود زیاد و اجاره ساختمان به خانواده‌های بیشتری، تغییراتی در سازه ایجاد می‌کردند. برای مثال به ساختمان خود طبقه‌ای را اضافه و یا پارکینگ آن را مسکونی کردند. انجام هر کدام از موارد اشاره شده برای ساکنان آن بنا و محله خوشایند نبود، چرا که منجر به تراکم مازاد و اضافه بنا می‌شد.

از این رو با تصویب لایحه‌ ممنوعیت در فروش تراکم مازاد در سال ۱۳۸۲، این کار رسما غیر قانونی اعلام شد. مطابق با لایحه مذکور شهرداری‌ها وظیفه دارند به رعایت طرح تفضیلی در شهرها بپردازند و اجازه فروش تراکم مازاد یا تغییر کاربری ملک ساخته شده را ندارند و کل سازه‌ها باید بر اساس مجوزهای صادر شده ساخته شوند.

با افرادی که از قانون تخطی می‌کنند، طبق بند ۷ ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، برخورد می‌شود که در این میان رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تعیین می‌کند که جریمه تخلف به چه صورتی باشد. جریمه‌ها در کمیسیون به دو شکل انجام می‌گیرد و در حالتی که بنای مورد نظر به گونه‌ای است که از استحکام کافی برخوردار نیست با ازدیاد تعداد طبقاتی که دارد، پیش‌آمدگی غیر قانونی مثل بالکن‌ در ساختمان منجر به بالا رفتن تراکم بنا شده و اگر این تخلف خطر آفرین باشد، شهرداری حکم قلع بنا را صادر می‌کند که با صدور این حکم، شخص متخلف باید بنای اضافه را تخریب کرده و همه هزینه‌های تخریب نیز بر عهده او خواهد بود.

البته چنانچه نوع تخلف به شکلی باشد که خطر بسیار بالایی نداشته باشد و سبب ایجاد اضافه تراکم جدی نگردد، متخلف از سوی شهرداری جریمه می‌شود و این جریمه جلوی تخریب بنا را خواهد گرفت.

متن تبلیغاتی : جهت دریافت وام طلا، وام سیم کارت و وام با خودرو با سود بسیار پایین از معتبر ترین موسسه ارائه دهنده وام با سرمایه شما، اینجا کلیک کنید.

روش محاسبه تراکم بنا در اخذ مازاد تراکم ساختمان

روش محاسبه تراکم بنا در اخذ مازاد تراکم ساختمان

همانگونه که اشاره کردیم اگر تراکم سازه در محدوده غیرمجاز باشد، بر اساس قوانین شهرداری تخلف محسوب خواهد شد و با آن برخورد می‌شود. اگر سازنده بنا بتواند تراکم ساختمان را محاسبه کند، تراکم مازاد آن هم مشخص می شود و همچنین مالک با رعایت اصول سه گانه قادر است از تخریب تراکم مازاد و اضافه سازه با پرداخت جریمه نقدی پیشگیری کند.

فرمولی که می‌شود با آن تراکم سازه را محاسبه نمود و امکان پرداخت جریمه نقدی را بررسی کرد عبارت است از: تقسیم مساحت زیربنای کل سازه بر مساحت زمین که در پایان نیز جواب باید در عدد صد ضرب شود.

 آیا فروش تراکم مازاد و اضافه بنا امکان پذیر است؟

همانگونه که اشاره شد تراکم مازاد بنا نوعی تخلف به شمار می‌رود و باید اطلاع داشته باشید که این تخلف فقط در مرحله ساخت ممنوعیت نداشته، بلکه یک بنا پس از ساخت هم نباید دستخوش تغییراتی چون اضافه شدن طبقه یا بالکن شود.

موارد دیگری هم وجود دارند که به تراکم اضافه بنا منتهی می شوند. برای مثال تبدیل پارکینگ به سوییت یا ساخت مغازه ای در محوطه حیاط بنا و همچنین تبدیل واحد مسکونی به مرکز اداری یا تجاری هم نوعی تخلف محسوب می شود.

در سال ۱۳۸۲با تصویب لایحه ممنوعیت فروش تراکم مازاد سازه و اضافه بنا در سازه‌های ساخته شده، تغییر کاربری صادر نخواهد شد. به علاوه تراکم مازاد ساختمان در این بناها قابلیت فروش ندارد و در راستای همین مسئله ساخت و تغییر ملک برخلاف مجوزهای صادر شده از سوی شهرداری تخلف به شمار رفته و درصورتی که فردی  از این قانون سرپیچی نماید، از طریق کمیسیون ماده 100 شهرداری‌ها مجازات و جریمه خواهد شد.

برای اخذ مازاد تراکم ساختمان و آشنایی با قوانین آن می‌توانید با ما در ارگ بند سازه تماس بگیرید تا کارشناسان مربوطه با توجه به در نظر داشتن شرایط سازه تمامی اطلاعات را در اختیارتان قرار دهند.

بیشتر بخوانید : وکیل دادگستری ایرانی در امارات

اخذ مازاد تراکم ساختمان

اخذ مازاد تراکم ساختمان

رعایت قوانین پیرامون ساخت‌وساز ضروری می باشد و ساخت هر بنایی باید بر اساس مجوزهای صادر شده صورت گیرد. اگر مالک باعث تراکم مازاد و اضافه ساختمان گردد، از لحاظ قانون مرتکب تخلف شده و جریمه خواهد شد. این کار طبق قانونی انجام می‌شود که بر اساس آن فروش تراکم مازاد ساختمان ممنوع گردید و شهرداری‌ها به همین دلیل به قانون دیگر اجازه این کار را نخواهند داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اخذ مازاد تراکم ساختمان با در ارگ بند سازه تماس بگیرید.

 

 

ارگ بند سازه

 شرکت ساختمانی ارگ بند سازه با هدف ارائه حرفه ای ترین خدمات در زمینه طراحی، محاسبات و اجرای پروژه های خرد و کلان با به کارگیری علوم و تکنولوژی بروز و خلق آثاری بدیع با در نظر گرفتن بهینه سازی (وقت و هزینه) در خدمت مشتریان گرامی میباشد.

مدیر عامل: محمدرضا سلیمی

آدرس شرکت

آدرس : تهران، خیابان پاسداران، گلستان پنجم

بازدید

بازدید امروز :43

بازدید دیروز :19

بازدید کل :82240

© تمامی حقوق این سایت، متعلق به شرکت ارگ بند سازه می‌باشد.