هزینه اخذ پروانه ساختمان

هزینه اخذ پروانه ساختمان

پروانه ساخت و ساز مجوزی است که به وسیله شهرداری‌ها صادر خواهد شد که قبل از شروع کار باید نسبت به اخذ آن اقدام نمایید. هر نوع ساخت و ساز بدون دریافت مجوز خلاف قانون بوده و شهرداری‌ها و بقیه ارگان‌های مربوطه نسبت به جلوگیری از ادامه ساخت و ساز ساختمان‌ها بدون مجوز اقدام می‌کنند. با توجه به اهمیت اخذ این مجوز در این مطلب تلاش کرده‌ایم به هزینه اخذ پروانه ساختمان بپردازیم تا شما عزیزان بتوانید به صورت، حساب شده همه فاکتورها را مد نظر قرار دهید و برای دریافت آن اقدام کنید.

برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه اخذ پروانه بنا و همچنین راهنمایی برای اخذ مجوز ساختمان می توانید با شماره داخل سایت ارگ بند سازه تماس بگیرید.

پروانه ساختمان چیست؟

پروانه ساختمان چیست؟

مجوز ساختمان، سندی می‌باشد که شهرداری‌ها و مراجع مربوطه آن را صادر می‌نمایند و در اختیار مالک یا مالکان قرار خواهند داد. پروانه بنا برای احداث هر نوع سازه یا بازسازی مورد نیاز خواهد بود. انجام هر نوع فرایند بدون این مجوز غیر قانونی است و به وسیله مراجع مربوطه ساخت و ساز متوقف خواهد شد.

البته در بعضی از بازسازی‌های ساده نظیر سرویس بهداشتی، شیرآلات و … نیاز به اخذ پروانه نبوده و مالک یا پیمانکار می‌توانند این کار را انجام دهند. ولی پروژه‌‌هایی که تغییرات اساسی و مهم همانند نما و دیوارهای باربر باشد، نیاز به داشتن مجوزهایی از طرف شهرداری‌ها می‌باشد. مجوز ساختمان دارای اطلاعاتی می باشد که برخی از آن‌ها عبارتند از: مساحت زیر بنا، تعداد طبقات، مشخصات مالک، نوع اسکلت ساختمان، شماره پلاک ملک، کروکی زمین، اسم مهندسین ناظر و تاریخ صدور پروانه ساخت

بیشتر بخوانید : وام طلا

چرا باید پروانه ساختمان دریافت کنیم؟

دریافت پروانه سازه دلایل زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • اطمینان از ساخت ‌و ‌ساز قانونی و طبق مشخصات فنی شهرسازی.
  • استفاده از وام‌های بانکی
  • با گرفتن پروانه ساختمان تمام فاکتورهای دخیل در ساخت ‌و ساز در صورت ایجاد حوادث ساختمانی بیمه خواهند شد.
  • حضور ناظرین ساختمانی و ارائه راه‌حل و راهنمایی‌های لازم در صورت ایجاد مشکل.
  • صرفه جویی در هزینه‌های ساخت ‌و‌ ساز به خاطر استفاده از سوابق و تجربه‌های فنی و مهندسی در زمان طراحی و نظارت.

شهرداری‌ها امروزه به جای پروانه یا مجوز ساختمان، دفترچه‌های شناسنامه ساختمان را صادر می‌نمایند. شناسنامه ساختمان برگه‌ای بوده که مشخصات کلی یک سازه را در آن درج می‌کنند. در این شناسنامه مواردی نظیر مشخصات مهندسین طراح، ناظر و مجری، مشخصات سازه‌ای، اطلاعات معماری، مشخصات دیوارها و نماها، مشخصات تجهیزات و تأسیسات ساختمان، اطلاعات فنی تجهیزات و مکانیکی ساختمان، اطلاعات برق و مشخصات آسانسور آن در جدول‌هایی ذکر شده است.

آیا همه پروژه‌های ساختمانی به اخذ پروانه نیاز خواهند داشت؟

در بیستر موارد، بازسازی و تعمیرات ساده نیاز به اخذ پروانه نبوده و به وسیله پیمانکاران یا مالک و بدون درخواست پروانه ساخت انجام خواهد شد. ولی عملیات ساخت یا بازسازی‌هایی که شامل تغییرات زیاد در ساختار ساختمان باشد، نیاز به مجوز یا پروانه ساخت از شهرداری داشته و برای بعضی از تغییرات نیاز به تأییدیه متخصص خواهد بود.

در حالت کلی برای گرفتن مشاوره و راهنمایی درباره مجوز ساخت و ساز و هزینه اخذ پروانه ساختمان می‌توانید با کارشناسان ماهر مجموعه ارگ بند سازه تماس حاصل فرمایید.

مراحل اخذ پروانه ساخت

مراحل اخذ پروانه ساخت :

برای گرفتن پروانه ‌ساخت از شهرداری باید مراحل متنوعی را طی نمایید که این مراحل عبارتند از:

  1. رفتن به شهرداری
  2. تشکیل و درست کردن پرونده
  3. بازدید کارشناسان از سازه
  4. بررسی گزارش مامور و مهندسان فنی
  5. اخذ دستور نقشه
  6. طراحی نقشه معماری سازه
  7. پرداخت عوارض شهرداری
  8. آماده کردن مدارک پیش نویس
  9. صدور و چاپ پروانه

مدت زمان اخذ پروانه ساختمان

اخذ مجوز ساختمان در شهر تهران از 2 ماه تا بیشتر از 6 ماه زمان خواهد برد و نمی‌توان زمان دقیقی را برای آن مشخص کرد. از این رو می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ارگ بند سازه مراجعه کنید.

مزایای دریافت پروانه ساختمان

  1. استفاده از تسهیلات بانکی
  2. بیمه شدن ساختمان و افراد مشغول کار در آن
  3. جلوگیری از ایجاد حوادث
  4. استفاده از مقررات نظام مهندسی، مهم‌ترین هدف دریافت مجوز ساخت، اطمینان از سازه قانونی با مشخصات فنی و رعایت اصول شهرسازی است.

محاسبه هزینه پروانه ساختمان

محاسبه هزینه پروانه ساختمان

یکی از سوالات رایج و مهم در دریافت مجوز این می‌باشد که هزینه دریافت پروانه ساختمان چگونه محاسبه خواهد شد؟ که این هزینه‌ها طبق فرمول‌های زیر محاسبه شده که عبارتند از:

هزینه دریافت پروانه ساختمان برای یک سازه مسکونی یک طبقه = قیمت منطقه × (تعداد پارکینگ‌ها × 20) _ ( مساحت ناخالصی زیر بنا) × ضریب آن

ضریب: متناسب با متراژ سازه طبق جدول زیر محاسبه خواهد شد که عبارتند از:

ضریب

سطح زیر بنا

۵%

تا ۶۰ متر مربع

۱۰%

تا ۱۰۰متر مربع

۱۸%

تا ۱۵۰متر مربع

۳۰%

تا ۲۰۰ متر مربع

۴۵%

تا ۳۰۰ متر مربع

۶۵%

تا ۴۰۰ متر مربع

۹۰%

تا ۵۰۰ متر مربع

۱۲۰%

تا ۶۰۰ متر مربع به بالا

هزینه اخذ پروانه ساختمان 1402

ولی فرمول نحوه هزینه اخذ پروانه ساختمان برای مجتمع‌های مسکونی به این صورت خواهد بود که:

ضریب × قیمت منطقه‌ای × ( مساحت تمام زیر بنا × زیربنای مورد تقاضا/ تعداد کل واحد‌های مسکونی × ۱۰۰)

باید بدانید در حالتی که مراحل صدور پروانه به صورت الکترونیکی به وسیله سایت انجام شود، می‌توانید بعد از محاسبه هزینه مجوز ساختمان وجه را به صورت اینترنتی پرداخت نمایید.

اما ضریب پروانه مجتمع مسکونی عبارتند از:

ضریب

زیربنای مورد تقاضا

۱۵%

تا ۲۰۰ متر مربع

۲۰%

تا۴۰۰ متر مربع

۲۵%

تا ۶۰۰ متر مربع

۳۰%

بیش از ۶۰۰ متر مربع

 

مراحل محاسبه هزینه اخذ پروانه ساختمان

دریافت مجوز ‌ساخت شامل هزینه‌هایی می‌باشد که عبارتند از:

  1. محاسبه طبق ارزش معاملاتی ساختمان که این هزینه به وسیله شهرداری در زمان صادر کردن پروانه دریافت خواهد شد.
  2. محاسبه زیر بنای اصلی
  3. تعیین بلوک درآمدی در حقیقت در نظر گرفتنِ ارزش هر منطقه خواهد بود.
  4. عوارض پایه مسکونی به این گونه محاسبه خواهد شد که باید تمام ضریب‌های به دست آمده را در هم ضرب کرده تا هزینه نهایی اصلی را بدانید.
  5. محاسبه عوارض اضافه زیر بنا
  6. بیشترین هزینه‌ای که در زمان دریافت پروانه باید پرداخت کنید، مربوط به بالکن و پیش آمدگی‌های سازه خواهد بود.

مدت زمان اعتبار پروانه ساختمانی

مجوز ساخت از روزی که صادر خواهد شد تا ۲ سال اعتبار داشته که ۲ سال دیگر هم به آن اضافه خواهد شد. هر پروانه ساختی به طور کلی تا ۴سال تاریخ انقضا دارند و با توجه به زیربنا، کاربری سازه و تغییراتی که امکان دارد در نقشه ایجاد شود، به زمان آن اضافه می‌شود.

مدت زمان مورد نیاز برای سازه طبق متراژ بنا اعلام شده و اگر مالک یا پیمانکاران نتواند در این مدت زمان ساختمان را تمام کند، اول به مالک یا کارفرما اخطار داده می‌شود و بعد از آن عوارض تعویق به آن تعلق می‌گیرد. اگر در زمان ساخت سازه به عوامل گوناگون نقشه معماری اولیه تغییر نماید، باید پرونده‌ای در دفاتر خدمات الکترونیک تشکیل شود تا پروانه جدیدی چاپ کنند.

اگرچه بنایی مازاد بر متراژ پروانه ساخت دیده شود، ابتدا جلوی کار گرفته شده و سپس مالک باید مراحل گواهی عدم خلاف را طی نماید و در حالت عدم تجاوز از مقادیر مجاز شهرداری باید بابت اضافه متراژ، عوارض و پولی پرداخت کند تا گواهی عدم تخلف برای وی صادر شود که این عمل سبب افزایش هزینه اخذ پروانه ساختمان می‌شود.

هزینه نهایی اخذ پروانه ساختمان

هزینه نهایی اخذ پروانه ساختمان

هزینه اخذ پروانه ساختمان برای آپارتمان‌های مسکونی در تهران از آیتم‌هایی خواهد بود که در قیمت نهایی سازه تأثیر زیادی خواهد گذاشت. همان‌طور که می‌دانید، فاکتورهای زیادی بر هزینه مجوز  اثر داشته که اهمیت آن‌ها قیمت منطقه‌ای و مساحت ناخالص زیربنا را شامل خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این راستا و اخذ مجوز ساسازهخت بهتر است به سراغ یک شرکت معتبر مانند ارگ بند سازه بروید تا ضمن مشاوره‌های کاربردی و مهم شما را در مسیر دریافت این مجوز بدون پرداخت هزینه اضافی راهنمایی نمایند.

مجموعه ارگ بند سازه

شرکت ارگ بند سازه با داشتن سابقه درخشان و طولانی در طراحی سازه و اجرای عملیات ساختمانی نظیر اداری، تجاری، مسکونی، درمانی، آموزشی، صنعتی و… به عنوان یکی از معتبرترین و خلاق‌ترین شرکت‌های معماری محسوب می‌شود.

از دلایلی که مجموعه ارگ بند سازه از بهترین و بزرگ‌ترین شرکت‌ها در پروژه‌های ساختمانی محسوب می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. رعایت کامل استانداردهای بین المللی جهان
  2. بالا بردن کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان عزیز
  3. فراهم کردن شرایط همکاری در منطقه و دنیا
  4. جلوگیری از حوادث
  5. افزایش سطح ایمنی کار
  6. آموزش کامل و عالی کارکنان
  7. داشتن پروانه طراحی و نظارت از وزارت راه و شهرسازی
  8. دارا بودن گواهینامه معتبر از سازمان بودجه و برنامه ریزی کشور
  9. داشتن گواهینامه از طرف وزارت دفاع و نیروهای مسلح
  10. دریافت گواهینامه از وزارت کار، تعاون و راه اجتماعی و سایر مجوزهای دیگر

باید بدانید که شما برای کاهش هزینه اخذ پروانه ساختمان، جوازها و تمام هزینه‌های ساختمان و سازه نیازمند یک تیم پشتیبانی و مشاوره متخصص و ماهر این کار می‌باشید. مهندسین و کارکنان ارگ بند سازه با سال‌ها تجربه در تمام امور ساختمان و سازه شما را همراهی خواهند کرد تا با کمترین هزینه بهترین دستاوردها را به دست آورید.

ارگ بند سازه

 شرکت ساختمانی ارگ بند سازه با هدف ارائه حرفه ای ترین خدمات در زمینه طراحی، محاسبات و اجرای پروژه های خرد و کلان با به کارگیری علوم و تکنولوژی بروز و خلق آثاری بدیع با در نظر گرفتن بهینه سازی (وقت و هزینه) در خدمت مشتریان گرامی میباشد.

مدیر عامل: محمدرضا سلیمی

آدرس شرکت

آدرس : تهران، خیابان پاسداران، گلستان پنجم

بازدید

بازدید امروز :43

بازدید دیروز :19

بازدید کل :82240

© تمامی حقوق این سایت، متعلق به شرکت ارگ بند سازه می‌باشد.