اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان

اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان

گواهی عدم خلاف ساختمان، مجوزی می‌باشد که نشان خواهد داد هنوز فرایند اجرایی یک سازه تمام نشده است. گواهی عدم خلاف، اغلب براساس درخواست مالک یا کارفرما برای استفاده از وام‌های بانکی دریافت خواهد شد. اگر پیمانکار یا مالک، تقاضای اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان را از شهرداری داشته باشند، با رعایت مقررات شهرداری، تا سه بار می‌توانند براساس گواهی ناظر ساختمان احداثی از شروع عملیات ساختمانی تا پایان کار صادر نماید.

نکته مهم در این موضوع این می‌باشد که گواهی عدم خلافی ساختمان در بعضی از موارد با گواهی پایان کار اشتباه گرفته خواهد شد. در حالتی که این دو با هم فرق دارند و گواهی پایان کار، پس از تمام شدن عملیات اجرایی صادر می‌شود که در ادامه درباره تفاوت و خود مجوز صحبت کرده‌ایم. اگر درباره اخذ گواهی عدم خلاف سازه و سایر مجوزات دچار ابهام و سوالی شدید می‌توانید با کارشناسان مجرب مجموعه ارگ بند سازه تماس حاصل نمایید.

گواهی عدم خلاف سازه

در هنگام دریافت گواهی عدم خلاف بنا، ۲ حالت رخ می‌دهد که عبارتند از:

1- خلافی داشته باشد: هر نوع تغییر در سازه که خلاف با جواز اخذ شده باشد شامل خلافی بوده که باید برطرف شود. که در ادامه به این موضوع پرداخته‌ایم.

2- خلافی نداشته باشد: در این حالت به آسانی گواهی عدم خلاف صادر خواهد گردید.

مراحل گرفتن گواهی عدم خلافی ساختمان

در این قسمت به مراحل اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان می‌پردازیم که این گواهی با انجام روش‌های خاصی صادر می‌شود. که این مراحل عبارتند از:

  • مراجعه حضوری مهندس ناظر ساختمان در دفاتر خدمات الکترونیک و ارائه دادن گزارش کتبی انجام فونداسیون.
  • رفتن حضوری مالک یا پیمانکار ملک با داشتن اصل سند و پروانه ساخت به دفاتر خدمات الکترونیک و دادن درخواست کتبی گواهی عدم خلاف ساختمان.
  • مشخص نمودن تاریخ و بازدید مأمور دفتر از ملک و نوشتن گزارش کتبی.
  • ثبت کردن همه مراتب در پرونده و صدور و دادن گواهی عدم خلاف به سازنده یا مالک ساختمان

مراحل اخذ عدم خلافی بنا در هر گامی از انجام عملیات ساختمانی تا مراحل سفت کاری و حتی در زمان اجرای نازک کاری هم نیاز به گزارش کتبی مهندس ناظر خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : وام سیم کارت

مدارک لازم جهت اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان

مدارک لازم جهت اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان

برای دریافت گواهی عدم خلافی باید مدارکی را به همراه داشته باشید که عبارتند از:

  1. کامل کردن فرم درخواست نداشتن خلافی
  2. ارائه فیش پرداختی عوارض نوسازی شهرداری
  3. ارائه سند مالکیت رسمی سازه
  4. ارائه درخواست به شهردار برای اخذ دستور
  5. ثبت شماره و تاریخ در دبیرخانه
  6. مشخص کردن زمان برای بازدید به وسیله کارشناس واحد شهرسازی

پس از آماده کردن این مدارک و تحویل آن‌ها، در مرحله بعد کارشناس ناظر شهرسازی شهرداری، در زمان معین شده برای بررسی سازه به محل مد نظر می‌آیند. ناظر تمام ساختمان را براساس ضوابط شهرداری و درخواست شما بررسی می‌کند.

اگر مشکل و تخلفی در ساخت بنا در چهار زمینه مهم معماری، ساخت، مکانیک و برق وجود نداشته باشد، به شما اجازه درخواست برای دریافت عدم خلاف خواهند داد. شما عزیزان باید برای دریافت آن مراحلی را انجام دهید که عبارتند از:

  1. کامل کردن بخش عدم خلاف و نوشتن توضیحات لازم در آن
  2. دریافت امضاء شهردار، مهر و موم شده توسط مهر شهرداری
  3. نوشتن شماره و تاریخ در دبیرخانه

تخلفاتی که سبب توقف عملیات ساخت ساز می‌شود

تخلفاتی که سبب توقف عملیات ساخت ساز می‌شود

برخی از کارها و تخلفاتی وجود دارد که سبب می‌شوند که به شما مالکان یا پیمانکاران گواهی عدم خلاف ساختمان ندهند که این تخلفات عبارتند از:

  • رعایت نکردن اصول شهرسازی و بی توجهی به نکات ساختمان سازی
  • نادیده گرفتن اصول ایمنی و استحکام سازه در زمان ساخت
  • عدم رعایت اصول بهداشتی و مقررات مربوط به ساخت و ساز
  • نادیده گرفتن ضوابط و مقررات درباره نمای سازه
  • و سایر تخلفات دیگر

شماره تماس جهت اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان

09121163110

مدارک و مراحل مورد نیاز برای دریافت گواهی عدم خلافی

مدارک و مراحل مورد نیاز برای دریافت گواهی عدم خلافی

برای اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان باید مراحلی را طی نمایید که این مراحل عبارتند از:

1- ارائه گزارش گام به گام مهندس ناظر

مهندسین ناظر نحوه انجام عملیاتی که در زمان سازه ساختمان صورت خواهد گرفت را به شکل یک گزارش مرحله‌ای خواهند نوشت.

2- ارائه تأییدیه استفاده از بتن استاندارد برای مرحله فونداسیون و سقف

یکی از دغدغه‌های مهم در اخذ گواهی عدم خلافی، استفاده از مصالح مرغوب در ساخت و ساز به ویژه مصالح اولیه نظیر بتن است.

به همین دلیل مهندسان ناظر وظیفه خواهند داشت که از مجری پروژه و کنترل کننده آن، برای مطابقت دادن مشخصات بتن با نقشه‌های سازه ‌ای، تاییدیه بتن باکیفیت را دریافت کنند.

محکم کاری یا استحکام بنا

3- محکم کاری یا استحکام بنا

در این مرحله به همراه گزارشات ناظر، گزارش آزمایشگاه نیز باید داده شود تا اطمینان لازم درباره بتن باکیفیت ایجاد شود و این اطمینان که مقررات شهرداری و استانداردهای لازم در این شاخه رعایت خواهد شد.

باید در زمان فرایند اجرایی نمونه‌هایی از بتن مورد استفاده در ساخت مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرند. بعد از تمام شدن این مراحل باید جواب آزمایش در پرونده ساختمان نوشته شود و به نهادهای مربوطه ارسال شود.

4- پرداخت عوارض نوسازی و شهرسازی

برای اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان لازم می‌باشد که با شهرداری تسویه کامل نمایید و عوارض نوسازی را نیز کامل پرداخت کنید. عوارض نوسازی طبق متراژ، نوع کاربری و تعداد طبقات ساختمان شما عزیزان در نظرگرفته می‌شود.

در کنار مدارک ذکر شده در بالا، برای اخذ گواهی عدم خلاف سازه باید مدارک دیگری همانند مدارک احراز هویت، پروانه ساخت، مدارک مالکیت و نقشه‌های مصوب و گزارش وضعیت موجود را نیز به سازمان مربوطه ارائه دهید.

خلاصه مراحلی اخذ گواهی عدم خلای ساختمان

خلاصه مراحلی اخذ گواهی عدم خلای ساختمان

  • گرفتن فیش بازدید از سازه، پرداخت کردن پول آن به بانک، دادن فیش و اخذ نوبت
  • بازدید از بنا و ترسیم کروکی و آماده کردن و ارائه گزارش بازدید توسط مأمور بازدید سازه
  • ارسال پرونده به طرح تفصیلی و بررسی آن از لحاظ کاربری
  • ارسال پرونده ذکر شده به واحد تعیین خلافی برای بررسی تخلفات احتمالی و گرفتن برگ گزارش کارشناس ناظر برای املاک دارای پروانه ساخت و بدون پایان کار

از این رو اگر درباره اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان و سایر مجوزهای سازه احتیاج به راهنمایی و مشورت دارید می‌توانید با شماره تماس‌های داخل سایت ارگ بند سازه تماس بگیرید.

در ادامه راجع به سازه‌ای که دارای خلافی و عدم خلافی است صحبت می‌کنیم:

1- اگر پرونده دارای خلافی باشد

اگر سازه شما دارای خلافی باشد باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • فرستادن پرونده ساختمانی به کمیسیون ماده 100
  • دادن رأی کمیسیون ماده 100 شهرداری
  • انجام حکم کمیسیون
  • ارسال پرونده به واحد مربوط درباره محاسبه عوارض
  • محاسبه عوارض چاپ گواهی و ارسال پرونده به واحد نوسازی برای دریافت عوارض نوسازی و شهرسازی
  • صدور فیش‌های لازم و پرداخت آن به وسیله مالک یا پیمانکار ساختمان و ارائه فیش‌های ذکر شده به واحد محاسبه عوارض ساخت و ساز
  • آماده کردن پیش نویس گواهی و تأیید آن به وسیله مسئولین مربوطه

2- در صورتی که پرونده خلافی نداشته باشد

اگر سازه شما دارای خلافی نباشد باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • ارسال پرونده ذکر شده به واحد محاسبه عوارض بنا
  • محاسبه عوارض، چاپ گواهی و ارسال پرونده مربوطه به واحد نوسازی برای اخذ عوارض نوسازی و شهرسازی
  • صدور فیش‌های لازم و پرداخت آن‌ها به وسیله مالک یا کارفرما و ارائه فیش به واحد محاسبه عوارض شهرداری
  • تهیه پیش نویس گواهی و تأیید به وسیله مسئولین

اقداماتی که در مراحل دریافت عدم خلافی ساختمان اختلال ایجاد می‌کنند

اقداماتی که در مراحل دریافت عدم خلافی ساختمان اختلال ایجاد می‌کنند

در این بخش به مواردی خواهیم پرداخت که انجام دادن آن‌ها سبب مشکل و اختلال در مسیر اخذ عدم خلاف سازه خواهند شد. از این رو بهتر می‌باشند قبل از آغاز ساخت و ساز با یک موسسه معتبر نظیر ارگ بند سازه تماس حاصب فرمایید تا پیش از انجام هر عملی، این موارد مهم را به شما گوشزد نمایند و دیگر نیازی نباشد بعد از ساخت سازه دوباره آن را تعمیر کنید. برخی از این نکات عبارتند از:

  • انجام دادن نماهای صیقلی و بازتابنده در سازه
  • درب‌های ساختمان نباید در جهت بیرون از خانه باز شوند
  • نصب پله در محدوده پیاده روها و مکان‌های عمومی ممنوع می‌باشد
  • هدایت هرگونه فاضلاب به معبرهای عمومی در گرفتن عدم خلافی مشکل ایجاد خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان می‌توانید با شرکت ما تماس گرفته تا از همه جزئیات آن آگاه شوید.

دلایل اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان

از اصلی‌ترین دلایل دریافت گواهی عدم خلافی سازه، دریافت وام بانکی برای ساختمان خواهد بود.

از دیگر دلیل‌های اخذ این گواهی عبارتند از:

  1. اگر شخصی به عنوان خریدار ملک در حال ساخت آن باشد، این گواهی سبب خواهد شد که خریدار نسبت به رعایت مقررات شهرداری و نکات فنی مطمئن باشد.
  2. زمان احداث هرگونه سازه، امکان ایجاد هر نوع تخلف وجود خواهد داشت.
  3. بعضی از این تخلفات کوچک بوده و امکان رفع آن با پرداخت جریمه وجود خواهد داشت. ولی برخی از تخلفات در عملیات ساخت و ساز بزرگ خواهد بود که به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده خواهند شد.

مدت زمان اعتبار گواهی عدم خلاف ساختمان

مدت زمان اعتبار گواهی عدم خلاف ساختمان

دریافت گواهی عدم خلاف ساختمان بین 5 تا 20 روز زمان خواهد برد. همچنین طبق متراژ سازه، تعداد طبقات آن، نوع کاربری ساختمان، مقدار ساخته شدن بنا و مراحل انجام شده ساخت و ساز زمانی کافی تا تمام شدن پروژه به وسیله شهرداری در نظر گرفته خواهد شد.

تفاوت گواهی پایان کار و گواهی عدم خلاف سازه

یکی از نکات مهمی که در این زمینه وجود خواهد داشت، این می‌باشد که در بعضی مواقع مردم گواهی عدم تخلف را با پایان کار اشتباه خواهند گرفت. لازم به ذکر بوده که گواهی پایان کار همان طور که از اسمش پیداست بعد از تمام شدن عملیات سازه صادر شده ولی گواهی عدم خلاف در هر زمانی که مالک یا پیمانکار اقدام کند برای بررسی ساختمان پیش از اتمام پروژه انجام می‌گیرد.

گواهی عدم خلاف ساختمان را زمانی دریافت می‌نمایند که هنوز فرایند اجرایی ساختمان به پایان نرسیده باشد.

گواهی پایان کار مجوزی است که اگر ساخت و ساز در محدوده‌های شهری و مناطقی که شهرداری دارد انجام خواهد گرفت. پس از آن که پروژه ساخت و ساز تمام شد، مالک موظف خواهد بود که از مرجعی که پروانه ساخت را دریافت کرده است نسبت به صدور گواهی پایان کار نیز اقدام کند.

پس از درخواست از سوی شهرداری ناظری فرستاده می‌شود تا مشخص شود که آیا ساختمان طبق مقررات فنی و قانونی مربوط به ساختمان سازی ساخته شده است یا خیر.

نکات قابل توجه برای دریافت عدم خلافی ساختمان

نکات قابل توجه برای دریافت عدم خلافی ساختمان

بعضی از الزامات برای صدور عدم خلاف ساختمان که مالکان سازه باید آن‌ها را در نظر داشته باشند عبارتند از:

  • برای مراحل اخذ عدم خلافی بنا، همه مفاد مجوز و موارد درج شده در آن باید صورت گیرد و ساختمان باید طبق نقشه‌های سازه و معماری تایید شده توسط شهرداری و نوشته شده در پروانه ساختمانی، با رعایت کامل مقررات ملی بنا و زیر نظر ناظرین احداث گردد.
  • گواهی نداشتن خلافی ساختمان باید در مدت زمان اعتبار مجوز ساخت، اخذ شود.
  • توجه نمایید که ملک نباید اضافه مساحت سازه داشته باشد و اگر مالک بخواهد اعمال تغییرات در متراژ را داشته باشد، باید در مدت زمان اعتبار پروانه ساختمان، درخواست خود را به شهرداری ارسال نماید.
  • صدور عدم خلافی به درخواست مالک یا پیمانکار بنا با ارائه گزارش عملیات انجام شده و توسط مهندس ناظر مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
  • هرچه مراحل اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان دیرتر و عقب تر بیفتد، جریمه‌های شهرداری سنگین‌تر می‌شود.
  • اگر در زمان بازدید از سازه، تخلف ساختمانی گزارش داده و به وسیله ماموران شهرداری تایید شود، اگر جنبه جزایی داشته باشد و قابل تصحیح باشد، پرونده توسط شهرداری به کمیسیون ماده 100 ارجاع شده و بعد از آن از مالک درخواست توضیح مکتوب به مدت ۱۰ روز درخواست می‌شود.
  • در حالتی که رای کمیسیون ۱۰۰ مبنی بر جریمه سازه باشد، جریمه به مالک تعلق خواهد گرفت و در صورتی که پرداخت شود، پروانه ساختمان تمدید و گواهی پایان کار دریافت می‌شود، اما اگر جریمه پرداخت نشود، پرونده به کمیسیون تجدید نظر ماده 100 ارجاع و رای تخریب صادر خواهد شد.

اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان توسط شرکت ارگ بند سازه

اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان توسط شرکت ارگ بند سازه

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل اخذ عدم خلاف ساختمان می توانید با کارشناسان مجموعه معتبر ارگ بند سازه تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس جهت اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان

09121163110

ارگ بند سازه

 شرکت ساختمانی ارگ بند سازه با هدف ارائه حرفه ای ترین خدمات در زمینه طراحی، محاسبات و اجرای پروژه های خرد و کلان با به کارگیری علوم و تکنولوژی بروز و خلق آثاری بدیع با در نظر گرفتن بهینه سازی (وقت و هزینه) در خدمت مشتریان گرامی میباشد.

مدیر عامل: محمدرضا سلیمی

آدرس شرکت

آدرس : تهران، خیابان پاسداران، گلستان پنجم

بازدید

بازدید امروز :13

بازدید دیروز :30

بازدید کل :83732

© تمامی حقوق این سایت، متعلق به شرکت ارگ بند سازه می‌باشد.