طراحی و اجرای نمای ساختمان

اولین و بیاد ماندنی ترین بخش یک بنا و اولین المان ارتباط یک فرد با سازه، نمای آن می‌باشد. طراحی و اجرای نمای ساختمان بنا و هم چنین شیوه اجرای آن تاثیر بسزایی را در برداشت افراد از آن ساختمان دارد.

نمای بنا یکی از مهمترین و اصلی ترین المان های ظاهری ساختمان می‌باشد که تعیین کننده چهارچوب کار برای طراحی و اجرای دیگر المان‌های مختص ساخت و اجراست و همچنین نمای بنا در زیباسازی و ظاهر شهر اهمیت بسیاری دارد که این زیبایی باید با یک هماهنگی و هارمونی بالا در عناصری مثل پنجره‌ها، بازشوها، مصالح و متریال مورد استفاده، انواع ترکیب‌ها و المان‌های سازه ای، المان  دکوراتیو … در کنار یکدیگر به صورت اصولی و مهندسی قرار بگیرند تا خروجی کار را به بهترین شکل ممکن تضمین نمایند.

طراحی و اجرای نما و محوطه ساختمان چه اهمیتی دارد؟

البته که نما خود متاثر از پارامترهای مختلف مثل کاربری‌های مختلف فضای داخلی و مشرف به نما و نوع و تعداد  انواع بازشوها، تعداد طبقات و موقعیت جغرافیایی بنا از حیث انتخاب نوع متریال و همسایه‌های مجاور و بسیاری عوامل دیگر است و این امر سبب شده که مقوله نما به عنوان یک آیتم جداگانه در شهرداری‌ها در قالب کمیسیون نما تایید و عدم تایید بگیرد.

از این رو ما در مجموعه ارگ بند سازه علاوه بر کلیه امور مربوط به بنا و دیگر کارهای ساختمانی، سعی داریم با توجه به نیازها و سلیقه کارفرما و تا حد امکان استفاده از متریالی که در خور فرهنگ و مناسب برای آن اقلیم جغرافیایی باشد، استفاده نماییم.

در ادامه به مقولاتی که باید در طراحی و اجرای نمای ساختمان رعایت کنید، اشاره می‌کنیم.

طراحی و اجرای نمای ساختمان

در نظر داشتن اقلیم و شرایط مختلف جوی

دقت نمایید که این مقوله یکی از مهمترین نکات قابل توجه در طراحی و اجرای نمای ساختمان می باشد. در واقع چگونگی اقلیم یک منطقه کمک خواهد کرد که ما بدانیم، در طراحی ساختمان و نما باید از چه متریال‌هایی استفاده نماییم.  برای مثال می‌توان با بررسی بناها در جنوب و شمال کشور متوجه شد که در ارتفاع طبقات بنا،  اندازه بالکن و بازشوها، مصالح و دیگر عناصر متفاوت هستند و ساختمانی که در شمال طراحی شود، با آن ویژگی‌های ظاهری و باطنی نباید عینا در جنوب طراحی شود. در این صورت رفاه کسانی که در جنوب زندگی می‌کنند ولی خانه شان مثل خانه های شمالی است به خطر می افتد.

فرهنگ و تاریخ منطقه در طراحی و اجرای نمای ساختمان

یکی دیگر از مواردی که هنگام طراحی نما باید به آن توجه داشته باشید، بافت فرهنگی و تاریخی یک منطقه می‌باشد که بعضی از شهرها و مناطق از نظر تاریخی دارای اهمیت زیادی هستند و به همین دلیل در آن‌ها نمی‌توان هرگونه نمایی را طراحی کرد. برای مثال در شهر یزد که به ثبت جهانی رسیده است و دارای بافتی ارزشمند و تاریخی می‌باشد که نمی‌توان ساختمان‌های مرتفع با نمای مدرن یا کلاسیک اروپایی طراحی کرد، چرا که این کار خدشه به جلوه  بصری منطقه وارد خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ارتباط بافت فرهنگی با طراحی و اجرای نمای ساختمان می‌توانید با ما در ارگ بند سازه تماس بگیرید.

 تأثیر میزان بودجه در طراحی نمای ساختمان

بودجه‌ی کارفرما را می‌توان از مهمترین مسائلی به شمار آورد که در طراحی و اجرای نمای ساختمان باید به آن توجه کرد. در واقع میزان بودجه کارفرما می‌تواند کیفیت مصالح و طراحی نما را از پیش مشخص نماید و اگر یک طراح و معمار از همان ابتدا به این مسئله دقت نداشته باشد، ممکن است طرحی را طراحی نماید که از بودجه‌ی کارفرما فراتر برود و قابل اجرا نباشد. این کار هم امکان دارد کارفرما را به زحمت بی اندازد و هم می‌تواند خودطراح را نیز نا امید کند.

طراحی و اجرای نمای ساختمان

توجه به سلیقه‌ی کارفرما در طراحی و اجرای نمای ساختمان

سلیقه ی کارفرما  نیز می‌تواند تا حد زیادی روی چگونگی یک نما تاثیر زیادی بگذارد، اما توجه کنید که این همه چیز نیست. درواقع در ابتدا و در همه مراحل طراحی معمار می‌تواند از کارفرما مشورت بگیرد و سلیقه‌ی او را تا جای ممکن که با دیگر نیازهای بنا تداخل نداشته باشد، دخیل کند. برای مثال سلیقه کارفرما می‌تواند روی سبک انتخابی طراحی نما مثل مدرن یا کلاسیک و یا مینیمال و … بودن آن تاثیر بگذارد و یا مصالح انتخاب شده را نیز محدودتر نماید.

کاربری ساختمان در طراحی بنا

کاربری ساختمان و کاربردی که دارد را می‌توان از جمله مهمترین مواردی که برای طراحی و اجرای نمای ساختمان باید به آن توجه کرد به شمار آورد. درواقع بیرون یک بنا باید نمایانگر داخل آن باشد و از این رو نمی‌شود که نمای یک بیمارستان را مثل نمای یک ساختمان مسکونی طراحی کرد و یا نمی‌شود نمای یک کافی شاپ را مثل نمای یک اداره‌ی بیمه  طراحی نمود که اگر این چنین باشد، مخاطبین را به اشتباه می‌اندازد. از طرفی ساختمان‌ها با توجه به عملکردی که دارند، قوانین و محدودیت های مختلفی نیز در طراحی نما دارند که همین محدودیت روی کیفیت و چگونگی آن‌ها تاثیر گذار خواهد بود.

ما در ارگ بند سازه با مد نظر قرار دادن این مقوله، طرحی را در اختیارتان قرار می‌دهیم که مطابق با کاربری ساختمان باشد.

مصالح و متریال مورد نیاز در طراحی و اجرای نما

متریال‌های مورد استفاده در طراحی و اجرای نمای ساختمان، با پیشنهادات ارگ بند سازه و سلایق کارفرما انتخاب می شود. با این حال بیشتر متریال مورد استفاده در طراحی نما که قابلیت دریافت تائیدیه را دارد، شامل انواع متنوع آجر، سنگ‌های ساده و سنگ تزئینی، سیمان  رنگی، گچ، چوب و ترمووودها، شیشه (کرتین وال) و … می‌شود.

استفاده از هر یک از مصالح ذکر شده در بالا باید الزاماتی را رعایت نماید، برای مثال در صورت انتخاب طراحی نما آجری باید توجه کنید که از آجرهای بدون ترک خوردگی و شوره زدگی و آلودگی‌های شیمیایی استفاده نمایید. هم چنین اجرای نماهای آجری باید در شرایط خاص (دما و رطوبت مناسب) انجام گیرد و یا در نماهای سنگی می‌توان از انواع سنگ قیچی، مرمریت ، تراورتن استفاده کرد و باید توجه نمود که از هر مدل سنگی که در طراحی نمای سنگی استفاده می‌شود، دقت کرد تا از سنگ هایی با دوام و دارای مقاومت بالا در مقابل تغییرات دمایی، یخ زدگی و شرایط نامساعد جوی استفاده نمایید.

طراحی و اجرای نمای ساختمان

طراحی و اجرای نمای ساختمان ویلایی

به دلیل وجود ویلا در مکان‌های با شرایط اقلیمی متفاوت باید به طراحی نمای بنا در این گونه از مناطق دیدی ویژه داشته باشید. سبک طراحی نما در این گونه سازه‌ها نوعی مخصوص به خود می‌باشد که کاربری این ساختمان‌ها را نشان خواهد داد.

طراحی و اجرای نمای ساختمان ویلایی باید زیبا، متمایز، مقاوم، هماهنگ با کل سازه و متناسب با بودجه کارفرما باشد. توجه به معیارهای زیبایی شناسی نه تنها هزینه اضافی بر پروژه تحمیل نمی‌کند بلکه از ساخته شدن یک سازه نازیبا جلوگیری خواهد کرد و همچنین استفاده از سبک کلاسیک، مدرن و سنتی ایرانی می‌تواند یکی از معیارهای طراحی نما محسوب شود.

در طراحی نمای ویلا یا طراحی نمای بنای یک طبقه  از ترکیب دو یا چند رنگ، طرح و مصالح متنوع استفاده می شود که نمای بیرونی سازه‌های ویلایی می‌تواند سبک طراحی داخلی خانه را نشان دهد.

طراحی نمای بنای ۳ تا ۵ طبقه

در طراحی نمای ساختمان‌های ۳ طبقه ۴ طبقه و بالاتر باید به جنبه های زیبایی شناختی در کنار نماهای قابل رویت از سطح خیابان توجه نمایید. نمای ساختمان آپارتمانی نیز می‌تواند تلفیقی از سبک های متفاوت با استفاده از متریال‌هایی مانند سنگ، گرانیت ، آجر، سیمان، کامپوزیت و ترموود باشد و همچنین در طراحی نمای آپارتمان‌ها باید به همگونی نما با بافت منطقه مورد و همچنین بودجه کارفرما توجه شود.

طراحی نمای برج در ارگ بند سازه

طراحی نمای بیرونی برج و ساختمان‌های بلند مرتبه امری بسیار حساس و کلیدی می‌باشد که این گونه پروژه‌ها به طور معمول احتیاج به تلفیق عمیق اصول مهندسی و خلاقیت مفهمومی و بصری دارند. به دلیل بلند مرتبه بودن این گونه از بناها باید در طراحی نما آن‌ها ایده‌هایی بکر و تازه داشت تا در  مدت زمان طولانی چشم را خسته نکند. از طرفی نمای برج نیز نباید باعث آلودگی بصری در شهر شود، چرا که این عوامل در تهران و شهرستان‌ها از عوامل اصلی تایید نمای برج‌ها می‌باشد.

برای طراحی و اجرای نمای ساختمان و انواع آسمان خراش‌ها می توانید با ما در ارگ بند سازه تماس بگیرید.

طراحی و اجرای نمای ساختمان

قیمت طراحی و اجرای نمای ساختمان

هزینه طراحی و اجرای نما، به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از آن‌ها، تعداد برج‌های نمای ساختمان (شرقی، غربی، شمالی یا جنوبی) می‌باشد. علاوه بر این، متراژ یکی دیگر از مواردی می‌باشد که در هزینه طراحی نمای ساختمان، نقش زیادی دارد، برای مثال اینکه طراحی ویلا دوبلکس باشد یا فلت، طبیعتا متراژ نمای ویلا متفاوت خواهد بود و به تبع هزینه آن هم فرق خواهد کرد.

چنانچه کارفرما طراحی نورپردازی را هم از مجری طرح بخواهد، هزینه طراحی نما افزایش میابد و همچنین نقشه‌های فاز دو هم هزینه‌ای جدا در پی دارند که در صورت تمایل در اختیار شما قرار می‌گیرد. در بحث اجرای نمای بنا، به غیر از متراژ، متریال نیز در هزینه اجرایی تاثیرگذار است و متریال اگر از برندهای وارداتی انتخاب شود، قطعا هزینه‌ی اجرای آن به مراتب بالاتر خواهد رفت.

ارگ بند سازه

 شرکت ساختمانی ارگ بند سازه با هدف ارائه حرفه ای ترین خدمات در زمینه طراحی، محاسبات و اجرای پروژه های خرد و کلان با به کارگیری علوم و تکنولوژی بروز و خلق آثاری بدیع با در نظر گرفتن بهینه سازی (وقت و هزینه) در خدمت مشتریان گرامی میباشد.

مدیر عامل: محمدرضا سلیمی

آدرس شرکت

آدرس : تهران، خیابان پاسداران، گلستان پنجم

بازدید

بازدید امروز :47

بازدید دیروز :32

بازدید کل :70256

© تمامی حقوق این سایت، متعلق به شرکت ارگ بند سازه می‌باشد.