اخذ پایان کار چیست؟
همانطور که خیلی از افراد ساخت ساز های ساختمانی را دیده اند ، باید این موضوع را نیز بدانند اگر احیانا قصد کردند با ساخت یک سازه ، لازم است تا یکسری مراحل یسکان را پیگیری و اجرا کنند تا سازه و ساخت و ساز آن ها قانونی و قابل احترام شمرده شود. از این رو لازم است بدانید که مراحل اخذ پایان کار یک سازه به چه شکل است و چگونه باید مراحل آن را گذراند. یک سازه برای قانونی شدن نیاز دارد تا این مراحل را بگذراند و برخی اصولی ساخت و ساخت و سازی ، معماری ، زیبایی و متراژ های مربوطه رعایت شود تا مجوز ساخت برای آن ها صادر شود. برخی اصولیناظر بر ساخت که باید همواره رعایت شود نیز در طول این موضوع حائز اهمیت هتسند و باید حتما رعایت شود. در این مقاله به طور کلی به تمام مراحل مربطوه خواهیم پرداخت ، پس با ما همراه باشید.
آشنایی با مراحل اخذ پایان کار یک سازه
این قسمت از موضوع اخذ پایان کار یک سازه به 6 قسمت تقسیم می شود که همگی را در قسمت زیر برای شما آماده کرده ایم:
- تشکیل پرونده برای اخذ پایان کار
- آماده سازی دستورات نقشه جهت اخذ پایان کار
- طراحی نقشه از مراحل بعدی اخذ پایان کار
- پرداخت عوارض جهت اخذ پایان کار
- آماده سازی مدارک و پیش نویس ها برای اخذ پایان کار
- چاپ پروانه ساختمان برای اخذ پایان کار
به طور کلی تمام مراحل اخذ پایان کار یک سازه به ترتیب مراحل بالا است که همگی را با رعایت درست ، می توان به ختم به دریافت پروانه ساختمان کرد. هر کدام از این موارد شامل توضیحاتی جهت آشنایی و اقدامات مربوطه برای اجرای یک پروژه ساختمانی است که در هر پاراگراف آن ها جداگانه و به ترتیب توضیح داده ایم.
بیشتر بخوانید : وام طلا
1- در این مرحله اخذ پایان کار یک سازه و ساختمان ، باید توسط مالک و شخصی که وکالت امور آن را دارد به نردیک ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایی به محل پروژه مراجعه کند. سپس با تکمیل فرم های تخریب و نوسازی و درخواست یک بازرس کار را به اتمام میرساند. منتها در این قسمت باید یکسری از مخشصات ملک مورد نظر مالک در آن جا قید شود و تمامی اطلاعات ان نیز درج شود. سپس بعد از گذشت چند روز با تماس شهرداری و مامور مورد نظر مواجه خواهید شد که قصد بازدید ملک و محل احداث سازه را دارد. با حضور پیدا کردن مامور در آن جا ، طبق پارامتر های که تعیین شده و چیزی که در سر مالک و مهندس آن پروژه می گذرد شروع به اندازه گیری می کند.
2- این مرحله از اخذ پایان کار به آماده سازی دستورات نقشه معروف است. پس از اینکه مامور شرهداری تمام پارامتر های مورد نظر را اندازه گیری کرد ، با اقدام به اجلاس میام عوامل شهرداری و ساخت و ساز در آن ناحیه ، پروژه مورد نظر را مورد بررسی و سپس دستوراتی را برای مالک آن آماده و ارسال می کنند. این دستورات شامل صلاحی شهرداری ، تعداد طبقات مجاز و قابل ساخت در آن سازه و مساحت هر طبقه است. حال وقتی مالک این نامه را تحویل گرفت ، بقیه ماجرا را با تحویل و عقد قرارداد میان یک مهندس و نقشه کش ساختمان ادامه دهد.
بیشتر بخوانید : اخذ پایان کار
آشنایی با مراحل بعدی از اخذ پایان کار
3- مرحله سوم از اخذ پایان کار ، به طراحی نقشه معروف است. یعنی طبق دستوراتی و نامه ای که از جانب مامور شهرداری و عوامل آنجا ابلاغ شده ، مهندس و نقشه کش بایستی طبق آن استاندارد ها اقدام به طراحی نقشه آن پروژه کنند. این استاندارد های اعم از استاندارد های شهرداری ، آتش نشانی ، زیبایی سازه ، حداکثر تعداد پارکیک و … هستند. البته لازم است که همواره بیشتر از 90 درصد دستورات مورد نظر و حیاتی آن در نقشه لحاظ و طراحی شود. البته در صورت داشتن هر گونه کم و کاستی از دید مسئولان و متخصصان مربوطه در شهرداری و سایر اارگان ها ، این نقشه توسط خود آن مورد بررسی و بازنگری قرار می گیرد که در نهایت می توان آن را از اول و یا از روی آن اصلاح کرد.
4- از آنجایی که یک ملک باید برای اخذر پایان کار سازه خود تمام عوارض خود را به شهرداری و اداره ممالیات پرداخت کند ، باعث شده که این امر یک امر مه و حیاتی از بابت قانونی بودن ساخت ساز بحساب آید. در غیر این صورت تمام پروژه توسط دولت و ارگان های مربوطه غیر قانونی بحساب می آید و در نتیجه باعث به مزائده و یا تخریب شدن سازه مورد نظر شود. هزینه عوارض نسبت به برخی عوامل متغیر است. این شرایط می تواند بر حسب نوع سازه ، میزان تراکم در محله و منطقه ، نوع شرایط عوارض زمینی ، نوع شرایط آب و هوایی و همچنین متراژ واحد ها و امکانات موجود در آن ها محاسبه شود. در نظر نیز داشته باشید که تمامی این موارد توسط عوامل اجرایی پروژه اعم از مالک ، مهندس اجرایی و ناظر نیز باید صحبت شود و در صورت درهم شدن هزینه ها هیچ کدام دبه نکنند و اقدام به برطرف کردن مشکل بوجود آماده کنند.
آیا مراحل دیگری از اخذ پایان کار نیز وجود دارد؟ بله!
5- آماده سازی مدارک برای پیش نویس کردن قرارداد به این شکل است که مالک یا وکیل پروژه مربوطه ، باید دوباره به دفتر خدمات الکترونیک مراجعه کند و یک فروم درخواست مهندس ناظر برای آن پروژه کند. مدارک مربوطه را تحویل دهد و فرم ها را با دقت پر کند. در نظر داشته باشید که یک سازه در صورت نداشتن مهندس ناظر ، به هیچ عنوان قانونی به حساب نمی آید و در صورت نبود مهندس ناظر ، ممکن است که سازه به طور اصولی ساخته نشود و در آینده صدمات جانی و مالی بر جای بگذارد. همواره باید بین مالک پروژه و مهندس ناظر یک قرارداد نسبت به هزینه ای که ارف است بسته شود. برای مدارک پیش نویس به موارد زیر نیاز است :
بیشتر بخوانید : خرید اقساطی پکیج ایران رادیاتور
- تحویل برگه سبز های ساز ، برق مکانیک سازه و معماری
- برگ سبز و قرارداد میان مالک و ناظر پروژه
- تحویل برگ تایید تعهد رعایت اصلاحیه و تاییدیه نما
- چک لیست های بارگذاری و استحکام زلزله
- برگه تایدیه و مهر مهندس ژئوتکنیک جهت تایید خاک ملک
بیشتر بخوانید : وام سیم کارت
6- آخرین مرحله از اخذ پایان کار ، چاپ پروانه ساختمان است. در این رحله بعد از کامل شدن مرحله قبل باید تمام پروژه را برای استارت و شروع کردن با مدارک موجود تایید کرد که بایستی با مراجعه دوباره به دفتر خدمات قضایی انجام شود. تایید کردن موادری اعم از تایید و تکیل کردن طرح تفصیلی بر و کف ، رئیس صدور پروانه ، معاون شهرسازی و معماری ، تأییدیه شهر برای پروژه و … می باشد که در نهایت شما می توان به راحتی احذ پایان کار سازه کنید و یک سازه قانونی و با اصول کامل را به اتمام برسانید.