اخذ پایان کار چیست؟

همانطور که خیلی از افراد ساخت ساز های ساختمانی را دیده اند ، باید این موضوع را نیز بدانند اگر احیانا قصد کردند با ساخت یک سازه ، لازم است تا یکسری مراحل یسکان را پیگیری و اجرا کنند تا سازه و ساخت و ساز آن ها قانونی و قابل احترام شمرده شود. از این رو لازم است بدانید که مراحل اخذ پایان کار یک سازه به چه شکل است و چگونه باید مراحل آن را گذراند. یک سازه برای قانونی شدن نیاز دارد تا این مراحل را بگذراند و برخی اصولی ساخت و ساخت و سازی ، معماری ، زیبایی و متراژ های مربوطه رعایت شود تا مجوز ساخت برای آن ها صادر شود. برخی اصولیناظر بر ساخت که باید همواره رعایت شود نیز در طول این موضوع حائز اهمیت هتسند و باید حتما رعایت شود. در این مقاله به طور کلی به تمام مراحل مربطوه خواهیم پرداخت ، پس با ما همراه باشید.

 

آشنایی با مراحل اخذ پایان کار یک سازه

این قسمت از موضوع اخذ پایان کار یک سازه به 6 قسمت تقسیم می شود که همگی را در قسمت زیر برای شما آماده کرده ایم:

  1. تشکیل پرونده برای اخذ پایان کار
  2. آماده سازی دستورات نقشه جهت اخذ پایان کار
  3. طراحی نقشه از مراحل بعدی اخذ پایان کار
  4. پرداخت عوارض جهت اخذ پایان کار
  5. آماده سازی مدارک و پیش نویس ها برای اخذ پایان کار
  6. چاپ پروانه ساختمان برای اخذ پایان کار

به طور کلی تمام مراحل اخذ پایان کار یک سازه به ترتیب مراحل بالا است که همگی را با رعایت درست ، می توان به ختم به دریافت پروانه ساختمان کرد. هر کدام از این موارد شامل توضیحاتی جهت آشنایی و اقدامات مربوطه برای اجرای یک پروژه ساختمانی است که در هر پاراگراف آن ها جداگانه و به ترتیب توضیح داده ایم.

بیشتر بخوانید : وام طلا

1- در این مرحله اخذ پایان کار یک سازه و ساختمان ، باید توسط مالک و شخصی که وکالت امور آن را دارد به نردیک ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایی به محل پروژه مراجعه کند. سپس با تکمیل فرم های تخریب و نوسازی و درخواست یک بازرس کار را به اتمام میرساند. منتها در این قسمت باید یکسری از مخشصات ملک مورد نظر مالک در آن جا قید شود و تمامی اطلاعات ان نیز درج شود. سپس بعد از گذشت چند روز با تماس شهرداری و مامور مورد نظر مواجه خواهید شد که قصد بازدید ملک و محل احداث سازه را دارد. با حضور پیدا کردن مامور در آن جا ، طبق پارامتر های که تعیین شده و چیزی که در سر مالک و مهندس آن پروژه می گذرد شروع به اندازه گیری می کند.

2- این مرحله از اخذ پایان کار به آماده سازی دستورات نقشه معروف است. پس از اینکه مامور شرهداری تمام پارامتر های مورد نظر را اندازه گیری کرد ، با اقدام به اجلاس میام عوامل شهرداری و ساخت و ساز در آن ناحیه ، پروژه مورد نظر را مورد بررسی و سپس دستوراتی را برای مالک آن آماده و ارسال می کنند. این دستورات شامل صلاحی شهرداری ، تعداد طبقات مجاز و قابل ساخت در آن سازه و مساحت هر طبقه است. حال وقتی مالک این نامه را تحویل گرفت ، بقیه ماجرا را با تحویل و عقد قرارداد میان یک مهندس و نقشه کش ساختمان ادامه دهد.

بیشتر بخوانید : اخذ پایان کار

آشنایی با مراحل بعدی از اخذ پایان کار

 3- مرحله سوم از اخذ پایان کار ، به طراحی نقشه معروف است. یعنی طبق دستوراتی و نامه ای که از جانب مامور شهرداری و عوامل آنجا ابلاغ شده ، مهندس و نقشه کش بایستی طبق آن استاندارد ها اقدام به طراحی نقشه آن پروژه کنند. این استاندارد های اعم از استاندارد های شهرداری ، آتش نشانی ، زیبایی سازه ، حداکثر تعداد پارکیک و … هستند. البته لازم است که همواره بیشتر از 90 درصد دستورات مورد نظر و حیاتی آن در نقشه لحاظ و طراحی شود. البته در صورت داشتن هر گونه کم و کاستی از دید مسئولان و متخصصان مربوطه در شهرداری و سایر اارگان ها ، این نقشه توسط خود آن مورد بررسی و بازنگری قرار می گیرد که در نهایت می توان آن را از اول و یا از روی آن اصلاح کرد.

4- از آنجایی که یک ملک باید برای اخذر پایان کار سازه خود تمام عوارض خود را به شهرداری و اداره ممالیات پرداخت کند ، باعث شده که این امر یک امر مه و حیاتی از بابت قانونی بودن ساخت ساز بحساب آید. در غیر این صورت تمام پروژه توسط دولت و ارگان های مربوطه غیر قانونی بحساب می آید و در نتیجه باعث به مزائده و یا تخریب شدن سازه مورد نظر شود. هزینه عوارض نسبت به برخی عوامل متغیر است. این شرایط می تواند بر حسب نوع سازه ، میزان تراکم در محله و منطقه ، نوع شرایط عوارض زمینی ، نوع شرایط آب و هوایی و همچنین متراژ واحد ها و امکانات موجود در آن ها محاسبه شود. در نظر نیز داشته باشید که تمامی این موارد توسط عوامل اجرایی پروژه اعم از مالک ، مهندس اجرایی و ناظر نیز باید صحبت شود و در صورت درهم شدن هزینه ها هیچ کدام دبه نکنند و اقدام به برطرف کردن مشکل بوجود آماده کنند.

آیا مراحل دیگری از اخذ پایان کار نیز وجود دارد؟ بله!

5- آماده سازی مدارک برای پیش نویس کردن قرارداد به این شکل است که مالک یا وکیل پروژه مربوطه ، باید دوباره به دفتر خدمات الکترونیک مراجعه کند و یک فروم درخواست مهندس ناظر برای آن پروژه کند. مدارک مربوطه را تحویل دهد و فرم ها را با دقت پر کند. در نظر داشته باشید که یک سازه در صورت نداشتن مهندس ناظر ، به هیچ عنوان قانونی به حساب نمی آید و در صورت نبود مهندس ناظر ، ممکن است که سازه به طور اصولی ساخته نشود و در آینده صدمات جانی و مالی بر جای بگذارد. همواره باید بین مالک پروژه و مهندس ناظر یک قرارداد نسبت به هزینه ای که ارف است بسته شود. برای مدارک پیش نویس به موارد زیر نیاز است :

بیشتر بخوانید : خرید اقساطی پکیج ایران رادیاتور

  • تحویل برگه سبز های ساز ، برق مکانیک سازه و معماری
  • برگ سبز و قرارداد میان مالک و ناظر پروژه
  • تحویل برگ تایید تعهد رعایت اصلاحیه و تاییدیه نما
  • چک لیست های بارگذاری و استحکام زلزله
  • برگه تایدیه و مهر مهندس ژئوتکنیک جهت تایید خاک ملک

بیشتر بخوانید : وام سیم کارت

6- آخرین مرحله از اخذ پایان کار ، چاپ پروانه ساختمان است. در این رحله بعد از کامل شدن مرحله قبل باید تمام پروژه را برای استارت و شروع کردن با مدارک موجود تایید کرد که بایستی با مراجعه دوباره به دفتر خدمات قضایی انجام شود. تایید کردن موادری اعم از  تایید و تکیل کردن طرح تفصیلی بر و کف ، رئیس صدور پروانه ، معاون شهرسازی و معماری ، تأییدیه شهر برای پروژه و … می باشد که در نهایت شما می توان به راحتی احذ پایان کار سازه کنید و یک سازه قانونی و با اصول کامل را به اتمام برسانید.

ارگ بند سازه

 شرکت ساختمانی ارگ بند سازه با هدف ارائه حرفه ای ترین خدمات در زمینه طراحی، محاسبات و اجرای پروژه های خرد و کلان با به کارگیری علوم و تکنولوژی بروز و خلق آثاری بدیع با در نظر گرفتن بهینه سازی (وقت و هزینه) در خدمت مشتریان گرامی میباشد.

مدیر عامل: محمدرضا سلیمی

آدرس شرکت

آدرس : تهران، خیابان پاسداران، گلستان پنجم

بازدید

بازدید امروز :17

بازدید دیروز :52

بازدید کل :70278

© تمامی حقوق این سایت، متعلق به شرکت ارگ بند سازه می‌باشد.