وبلاگ

اخذ جواز ساختمان (بصورت خیلی راحت)

اخذ جواز ساختمان

در نظر داشته باشید که هر سازه ای برای اینکه یک سازه قانونی و بدون مشکل و دردسر باشد ، باید حتما تمام مراحل اخذ جواز ساختمان را توسط مالک گذرانده باشد و حتما پروانه آن چاپ شده باشد. قرارداد هایی میان مالک و مهندس ناظر و معمار و نقشه کش وجود دارد که همی در پروسه اخذ جواز ساختمان باید درج شود تا سازه ما یک سازه قانونی بحساب آید و فردا روز به مشکلی نخورد. حال در این قماله قصد داریم تا شما را با کل پروسه و مراحل اخذ جواز ساختمان آشنا کنیم ، پس با ما همراه باشید.

اخذ جواز ساختمان از چند مرحله تشکیل شده است؟

به طور کلی این موضوع به 6 مرحله تقسیم شده که هر کدام از آن ها به توضیحاتی مختصر نیاز دارد. ما هر کدام از آن ها را برای شما در حین توضیح بولد کرده و نام برده ایم.

1- تشکیل پرونده برای اخذ جواز ساختمان : این مرحله باید توسط مالک و یا شخصی که وکالت نامه از جانب مالک دارد آغاز می شود. در این مرحله باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک در نزدیکی پروژه مورد احداث ، یک فرم تخریب و نوسازی با مدارک مربوطه پر شود و به صادر شود. سپس از بعد از گذشت چند روزی ، با تماسی از سمت مامور شهرداری جهت بازدید ملک و محل احداث مواجه خواهیم شد که باید او را به محل مورد نظر دعوت و تمام مشخصات را اعلام کرد. مامور با حضور پیدا کردن در محل مورد نظر ، تمام پارامتر های مورد نظر را طبق معیرا های تعریف شده اندازه گیری می کند.

2- آماده سازی دستورات نقشه جهت اخذ جواز ساختمان : این مرحله شامل این می شود که مامور پس از اندازه گیری پارامتر های مربوطه ، اقدام به نشستیس با عوامل شهرداری منطقه می کند و سپس دستوراتی را در یک نامه صادر می کند. این دستورات شامل صلاحی شهرداری ، تعداد طبقات مجاز و قابل ساخت در آن سازه و مساحت هر طبقه است. حال باید مالک بعد از اینکه این نامه را دریافت کرد آن را به یک مهندس عمران و نقشه کش بسپارد که تا مراحل نقشه کشی را آماده کنند.

مراحل بعدی از اخذ جواز ساختمان :

3- طراحی نقشه برای اخذ جواز ساختمان : این مرحله به این شکل است که باید پس از اینکه دستورات مربوطه به دست نقشه کش رسید ، طبق معیار ها و استاندارد هایی که تعیین شده نقشه سازه را طراحی و به شهرداری تحویل دهد. این استاندارد های اعم از استاندارد های شهرداری ، آتش نشانی ، زیبایی سازه ، حداکثر تعداد پارکیک و … هستند که باید همگی در نقشه لحاظ شوند. در نظر داشته باشید که این نقشه پس از طراحی و بررسی توسط شهرداری و مسئولان مربوطه ، در صورت نیاز بازنگری می شود و باید طبق اصلاحیه های مورد نظر اقدام به طراحی مجدد و یا حداقل اصلاح کردن آن کرد.

4- پرداخت عوارض جهت اخذ جواز ساختمان : در این مرحله از اخذ جواز ساختمان باید تمامی عوارض ساختمان محاسبه و به ارگان مورد نظر پرداخت شود. این عوارض می تواند بر حسب نوع سازه ، میزان تراکم در محله و منطقه ، نوع شرایط عوارض زمینی ، نوع شرایط آب و هوایی و همچنین متراژ واحد ها و امکانات موجود در آن ها محاسبه شود و باید این را در نظر داشته باشید که بدون پرداخت نکردن این مورد به ارگان مربوطه ، و اقدام به ساخت و ساز ، و پیش آمدن هر گونه مشکل میان شرکا و دبه کردن مهندس اجرایی ، باید تمامی آن ها را مالک زمین و پروژه به عهده گیرد و مشکل بوجود آماده را برطرف کند. بهتر است قبل از ساخت هر گونه سازه ، هماره تمام این موارد با تمام اشخاصی که رد پروژه سهیم هستند در میان گذاشته شود.

مراحل پایانی اخذ جواز ساختمان

5- آماده سازی مدارک جهت اخذ جواز ساختمان : این مرحله که باید پس از پرداخت عوارض سازه انجام شود ، به این شکل است که شخص مالک سازه و پروژه باید به دوباره به دفتر خدمات الکترونیکی مراجعه کند و سپس  اقدام به درخواست فرم و صادر کردن آن کند. این فرم درخواست مهندس ناظر است که اگر سازه ما مهندس ناظر مورد نظر را نداشته باشد به هیچ عنوان سازه ما قانونی به حساب نمی آید. البته لازم به ذکر است که باید میان مهندس ناظر و مالک پروژه یک قرارداد بسته شود تا رفته رفته ساختمان ما اصولی تر ساخته شود.

مدارک پیش نویس جهت اخذ جواز ساختمان به شرح زیر می باشد :

  • تحویل برگه سبز های ساز ، برق مکانیک سازه و معماری
  • برگ سبز و قرارداد میان مالک و ناظر پروژه
  • تحویل برگ تایید تعهد رعایت اصلاحیه و تاییدیه نما
  • چک لیست های بارگذاری و استحکام زلزله
  • برگه تایدیه و مهر مهندس ژئوتکنیک جهت تایید خاک ملک

6- چاپ پروانه برای اخذ جواز ساختمان : از آنجایی که باید مرحله پایانی ، واقعای کی مرحله پایانی باشد ، پس اسم آن را مرحله چاپ پروانه گذاشتیم. در این مرحله پس از اینکه شما و یا شخص مالک که وکالت انجام پروژه دارد ، باید مدارک مربوطه را برای تایید و اقدام به دریافت و اخذ جواز ساختمان کند. شما با تحویل دادن مدارک تایید و تکمیل شده پایانی به نزدیکترین دفتر خدمات الکترونیک ، به قسمت بعدی از تکیل مدارک میرسید. این قسمت شامل تایید و تکیل کردن طرح تفصیلی بر و کف ، رئیس صدور پروانه ، معاون شهرسازی و معماری ، تأییدیه شهر برای پروژه و … می باشد که در نهایت منجر به دریافت و چاپ پروانه و اخذ جواز ساختمان می شود.

هزینه اخذ جواز ساختمان به چه عواملی بستگی دارد؟

از آنجایی که هر مالکی باید برای اخذ جواز ساختمان خود هزینه وعوارضی را پرداخت کند ، باید با برخی از هزینه های متغیر و هزینه های ثابت آشنا شود. هزینه متغیر ، مان هزینه های عوارض ساختمانی است که نسبت به هر استان و منطقه ای که در آن جا قرار است ساختمان ساخته شود متغیر است. از سمتی برخی معیار های مختلف هستند که در این قیمت تاثیر گذار هستند. به عنوان مثال کاربری ساختمان ، تعداد واحد ، تراکم محله ، پارکینگ ها ، امکانات و خدمات و … حتی نزیکی ساختمان به هر یک از امکانات عمومی در شهر نیز در این قیمت تاثیر گذار است و آن را هیئت دولت آن منطقه و ارزش هایی که بومیان آنجا برای آن ناحیه قائل هستند تغییر می کند.

اما برخی هزینه ها که توسط نظام مهندسی تنظیم می شود و نسبت به تورم و شرایط های فعلی کشور تغییر می کند نیز باید در این موضوع حساب شود. یا بهتر است بگوییم همان هزینه های ثابت. هزینه های ثابت ، هزینه هایی اعم از مهندس ناظر ، نقشه کشی ، هزینه مهندسی معمار و قرارداد های میان آن هاست که در این هزینه های تاثیر گذار هستند. اما از آنجایی که این هزین در اخذ جواز ساختمان در تمام استان های کشور و منطقه های آن یکسان است به هزینه های ثابت معروف هستند.

اطلاعات درج شده در پروانه بعد از اخذ پروانه ساختمان

  • هویت مالک و مشخصات متقاضی
  • نوع مالکیت ملک
  • شماره و تاریخ صدور و اخذ پروانه ساختمان
  • مهلت شروع عملیات و اعتبار
  • نوع اسکلت بنا و سازه
  • مشخصات مهندسین ناظر و مجری
  • مساحت زیر بنا و سازه
  • شمالی یا جنوبی بودن ملک متقاضی
  • طراح و مجری ساختمان و پروژه
  • تاسیسات موجود در بنا و پروژه
  • تعداد طبقات و مشخصات طبقات ساختمان
  • وضعیت پارکینگ های هر واحد از ساختمان
  • آدرس دقیق و کروکی ملک متقاضی
  • گواهی نداشتن خلافی و گواهی پایان ساخت

از همراهی شما تا انتهای این مقاله بسیار سپاسگذاریم.